De kracht van simulaties (voorbeelden)

Ik heb gisteren bijgepraat met Eric Jutten, oprichter van Jutten Simulation. Enkele jaren geleden hebben Eric en ik (samen met anderen) de E-learning Experience voor de Nederlandse Vereniging van Opleidingsfunctionarissen georganiseerd, en we hadden elkaar sinds die tijd amper nog gesproken.

Eric heeft me een aantal indrukwekkende voorbeelden van simulaties laten zien. Bijvoorbeeld van een training waarmee uitzendkrachten van transportbedrijf Frans Maas op een effectieve en efficiënte manier met orders om leren gaan (orderpick formulier halen, palet halen, scannen van barcodes, enzovoorts). Of een training waarmee NS Conducteurs op een interactieve manier leren omgaan met nieuwe procedures rond de NS Chipcard. Hierbij wordt op een fraaie manier gebruik gemaakt van de aanwezige kennis van conducteurs.

Ik vond ook een simulatie voor luchtverkeersleiders indrukwekkend: hoe begeleidt je vliegtuigen naar de juiste landingsbaan.? Wat me aan deze simulatie aansprak, was het gebruik van marges waarbinnen je je kunt bewegen als lerende.

In het algemeen zijn me een aantal zaken bijgebleven.

  • Bevestiging van de kracht van simulaties voor bepaalde leervragen binnen een organisatie.
  • Om overtuigd te worden van deze kracht moet je de simulaties eigenlijk zien.
  • Jutten Simulation heeft eigen software ontwikkeld waarmee ze in staat zijn op een slimme, efficiënte manier simulaties te ontwikkelen.
  • Als je gedetailleerde informatie over vorderingen van lerenden (hoe heeft men gescoord bij oefening 3?) wilt hergebruiken in een ander systeem, dan heb je niets aan de specificaties van SCORM op dit gebied.
  • Voor deze ‘(t)e-learning tak van sport’ kun je prima business cases maken en de ‘return on investment’ berekenen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Eric Jutten heeft inderdaad prima simulaties gemaakt die helaas te weinig getoond worden.
    Ik zou graag nog een punt aan het lijstje van Wilfred willen toevoegen. Simulaties (/games) zij bij uitstek geschikt om de voordelen van technologie te benutten om leren te verrijken. Middels technologie is complexiteit en dynamiek hanteerbaar te maken en juist dat is de kracht van simulation-based learning: dynamisch complexe problemen hanteerbaar maken. Nog meer dan visualisatie alleen. Zie het voorbeeld van de luchtverkeersleiding.
    Simulaties zijn op het terrein van ’technology enhanced learning’ een zeer krachtig instrument.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *