De kredietcrisis en (t)e-learning

De kredietcrisis biedt nieuwe kansen voor vernieuwende vormen van leren zoals informeel leren, online leren en blended learning. Dat stelt althans het Online Educa artikel Economic Crisis Boosts E-Learning. In de huidige tijden is er minder geld voor reis- en verblijfskosten, die gepaard gaan met face-to-face leren. Diverse personen komen in het artikel aan het woord. Enkele relevante punten, met mijn commentaar:

  • Leren is zó belangrijk voor organisaties, dat men niet zal stoppen te investeren in leren. Het gaat niet alleen maar om kostenreductie en efficiency.

    Commentaar: Op metaniveau klopt dat Maar in de dagelijkse praktijk van veel organisaties zullen leidinggevenden vaak kiezen voor de korte termijn van kostenreductie, vrees ik. Bij hen gaat het wel voornamelijk om kostenreductie en efficiency. Je moet dan met een hele sterke business case aantonen dat de baten groter zijn dan de kosten. Bij veel bedrijven in de Benelux zijn reis- en verblijfskosten sowieso amper een issue.
    Zelfs al is (t)e-learning goedkoper dan face-to-face leren, dan nog geldt dat op korte termijn niet investeren in leren goedkoper is dan wel investeren in leren.
  • Dankzij technologie kun je met minder middelen, een grotere doelgroep bereiken. Rapid e-learning is hier een voorbeeld van. Opleidingsafdelingen die niet slimmer omgaan met leren, krijgen het heel moeilijk.
    Commentaar: Dat is mogelijk. Ook hier geldt dat je dit zeer aannemelijk moet kunnen maken (bijvoorbeeld als het gaat om de effectiviteit van het leren). Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die duidelijk kunnen maken dat de kosten voor e-learning absoluut opwegen tegen de baten. Met de opmerking over de opleidingsafdeling ben ik het hartgrondig eens.
  • Professionals zien zelf in dat zij moeten leren, zij nemen daar zelf verantwoordelijkheid in. 
    Commentaar: Klopt. En ik vrees zelfs dat menige werkgever daar van uit gaat. Ik vind dat een slechte zaak, want professionalisering is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Beide partijen hebben daar baat en belang bij. Overigens ben ik ook bang dat er minder ruimte zal zijn voor informele vormen van leren, omdat leidinggevenden dit als niet-productief zullen beschouwen. Niet terecht, maar het is wel zo.

In een column op e-learning.nl schrijft Yvonne Sterken dat veel organisaties huiverig zijn om nieuwe vormen van e-learning (bijvoorbeeld met behulp van social software) te implementeren. Een belangrijke reden is volgens Yvonne dat verwachte resultaten lastig te voorspellen zijn, en dat veel bedrijven elk dubbeltje vele malen omdraaien voordat zij het uitgeven. Ik ben bang dat zij gelijk heeft.

Dit is eerder vertoond. Er zijn maar weinig bedrijven die durven te investeren in mensen, als het met de opdrachten even tegen zit. En trekt de economie aan: dan moet geproduceerd worden.

Tijdens de Online Educa Berlijn zal dit onderwerp regelmatig de revue passeren, zo wordt verwacht.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *