De sociale leer- en werkomgeving (#in)

Dit bericht is oorspronkelijk gepost op de weblog van Dé Onderwijsdagen 2011. 

Hogeschool Windesheim Flevoland heeft een nieuwe ‘elektronische leeromgeving’ ontwikkeld, waarin sociale media een grote rol spelen. Gertjan Flinterman presenteerde tijdens Dé Onderwijsdagen 2011 de omgeving met de naam WISE.

Flinterman schetste eerst de realisatie van Hogeschool Windesheim Flevoland. In 2010 begonnen, als onderdeel van Windesheim maar met o.a. een eigen didactisch concept.

Traditionele ICT-faciliteiten

In dit onderwijsconcept staat projectmatig creëren (opleiding faciliteert co-creatie), persoonlijk contact, doorlopend studeren en het opbouwen van zelfstandigheid centraal. De traditionele ICT-faciliteiten van Windesheim konden dit concept onvoldoende mogelijk maken. Het voordeel van deze hogeschool was dat men met een blanco blad kon starten, ook wat ICT betreft.

Vanuit verschillende persona’s (user cases, bijvoorbeeld rond studenten en docenten) heeft men een functioneel ontwerp gemaakt voor de nieuwe omgeving. Uit die user cases kwam vooral de behoefte aan een samenwerkingsomgeving naar voren.

Gebruiker centraal

In een demo liet Flinterman onder meer zien hoe de gebruiker centraal staat, hoe onderwijs wordt aangeboden, hoe er wordt samengewerkt, hoe je informatie kunt zoeken en vinden en hoe de portaalfunctie werkt (één centraal punt voor alle ICT-voorzieningen).

Bij de gebruiker centraal kunnen studenten zichzelf bijvoorbeeld profileren, of zelf communities aanmaken en aanpassen. Ook kun je mededelingen meer gericht doen. Als gebruikers inloggen komen zij in een persoonlijke pagina, waarin de activity stream centraal staat. Als gebruiker bepaal je zelf welke informatie jij wilt zien. Uitzonderingen daarbij zijn centrale communities waar gebruikers verplicht lid van zijn. Het verplichte deel is echter zo klein mogelijk gemaakt.

Eigenaar community

Bij het aanbieden van onderwijs is de docent eigenaar van een community. Docenten moeten de opleidingscommunity van de eigen opleiding of het eigen vak gebruiken voor opleidingsgerelateerde informatie. Deze ruimtes bevatten eenvoudige en geavanceerde opties. Studenten bepalen zelf of zij zich willen inschrijven voor een bepaalde module. Binnen opleidingscommunities vindt interactie plaats via een vorm van micro-bloggen. Berichten (posts of vragen) kunnen ‘ge-liked’ worden, becommentarieerd, gedeeld en ‘opgevolgd’ (‘hier moet ik nog wat mee’). Flinterman was aanvankelijk bang dat studenten van bijvoorbeeld verpleegkunde opleidingen niet met deze omgeving over weg zouden kunnen. WISE blijkt echter goed aan te sluiten bij het sociale karakter van deze opleidingen.

Samenwerken vindt eveneens plaats in communities die gebruikers ook zelf kunnen starten en waarvoor internen en externen kunnen worden uitgenodigd. Deze communities kunnen openbaar zijn of privé.

De wijze waarop deze hogeschool WISE gebruikt heeft overlap met de manier waarop ‘mijn’ Open Universiteit OpenU inzet. Al zie ik ook duidelijke verschillen (met OpenU richten we ons o.a. op andere doelgroepen).

Positieve ervaringen

De ervaringen zijn tot dusver positief. Er worden bijvoorbeeld geen scheldwoorden gebruikt als bijvoorbeeld iets misgaat. Wel blijkt, dankzij het ene loket, dat WISE ook de schuld geeft als roosterprogramma Untis uit de lucht is. Ook blijken aanpassingen in de omgeving eenvoudig doorgevoerd te kunnen worden omdat gebruik wordt gemaakt van standaard technologie.

Nota bene: Sharepoint 2010, Newsgator 2.0 en Sharepoint LMS 2010 vormen de basis van WISE. De hogeschool heeft uitsluitend aanvullende code geprogrammeerd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *