De school als wachtkamer

Vandaag portretteerde het Volkskrant Magazine 8 succesvolle oud-mavoleerleerlingen, zoals hoogleraar Rob de Wijk, Doekle Terpstra en Claudia de Breij. De auteurs lijken met hun impressie te pleiten voor een herwaardering van de mavo. Maar wat valt mij op?

  • Het onderwijssysteem hield (en houdt) onvoldoende rekening met uitzonderlijke talenten. Men wist (weet?) bijzonder intelligente leerlingen onvoldoende te bedienen.
  • Op welke school je terecht kwam (komt?), werd (wordt?) vooral bepaald door de sociale klasse.
  • Waar je uiteindelijk maatschappelijk terecht komt, wordt maar zeer gedeeltelijk bepaald door de middelbare schoolloopbaan.
  • Het onderwijssysteem houdt onvoldoende rekening met laatbloeiers. Dankzij voormalig PvdA-minister Jo Ritzen is dat vandaag de dag waarschijnlijk nog lastiger, dan pak ‘m beet vijftien jaar geleden. Ritzen heeft immers via allerlei maatregelen (zoals studiefinanciering) doorstroom van onderwijs bemoeilijkt (van MBO naar WO).
  • Jongeren leren erg veel, maar vooral ook buiten de middelbare school. Claudia de Breij typeert dit als volgt:

School was een soort wachtkamer. Best fijn, want de puberteit kostte al genoeg energie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *