Downes bekritiseert “pedagogical scepticism”

Stephen Downes raakt weer in vorm. In een recente bijdrage -waarvan de vlag de lading maar zeer ten dele dekt- becommentarieert hij uitgebreid "pedagogical scepticism", dat deelnemer-gecentreerd leren bekritiseert èn op lijkt te roepen tot een herwaardering van de docent als "sage on the stage". Ok, ik chargeer enigszins.

In zijn reflectie stelt Downes dat technologieën en didactische aanpakken los van hun context worden geëvalueerd. Je onderzoekt dus bijvoorbeeld of leerlingen in staat zijn historische jaartallen en gebeurtenissen (1600: slag bij Nieuwpoort) te reproduceren als zij samen aan een geschiedenisproject hebben gewerkt dat niet als DOEL had het kunnen reproduceren van feiten.

Downes lijkt zich sowieso vraagtekens te plaatsen bij het grote verlangen naar "evidence".

Therefore, the statement of the problem is wrong. The empirical tests looking for "outcomes" are looking for chimera – it would be like the King and Queen of Spain demanding that Columbus show them pictures of the edge of the world – no edge, no demonstrated achievement.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *