Drie redenen waarom scholen sociale media moeten omarmen (#in)

Met enige regelmaat komt in deze blog aan de orde dat onderwijsinstellingen sociale media niet zouden moeten verbannen, maar gebruiken. Nick Lehotsky vat deze redenen in Schools should embrace social media as a learning tool kernachtig samen.

The three R’s of old (reading, writing and arithmetic) need to be updated to the three R’s of a 21st century education: understanding responsibility, reliability and risks in today’s world of technology. Schools should embrace ways to teach students about appropriate technology use, not just try to pretend the digital world doesn’t exist.

Leer lerenden 'al doende' dus verantwoordelijk om te gaan met sociale media, zorg dat applicaties als Facebook betrouwbare informatie over onderwerpen bevat (dit zijn immers de media die jongeren gebruiken om informatie te raadplegen) en leer jongeren om te gaan met de risico's die gepaard gaan met nieuwe technologie (zoals cyberpesten).
Jongeren worden pas digitaal geletterd als zij nieuwe technologie al doende verantwoord en betekenisvol leren gebruiken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hier schrijft een voorvechter. Het is de ontwikkeling die gaande is en die niet te stoppen is. Ik kan mij 100% vinden in het accepteren en zodanig ermee omgaan dat de juiste sturing geboden wordt aan leerlingen. Ik beheer de hyves pagina, heb leerlinge op facebook en twitter er lustig op los. Makkelijk medium hoor, maar dan moet wel IEDEREEN van de groep ermee bekend zijn……..

  2. natuurlijk moeten scholen social media omarmen en leerlingen op voor en nadelen wijzen. Waar ik wel geen voorstander van ben is dat leerkrachten met de leerlingen gaan twitteren, msn-en en hyves etc.
    Kinderen horen niet in de vriendenlijst van een leerkracht voor te komen. Een leerkracht kan wel van zijn klas een aparte hyvesprofiel maken. In praktijk blijkt regelmatig dat er misbruik wordt gemaakt als je prive en zakelijkheid in de profielen verward.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *