ee-learning: onderwijsvernieuwing en elektronisch leren

Innovate besteedt dit keer aandacht aan ee-learning, dat omschreven wordt als


the pairing of electronic and experiential learning in a single mode of pedagogical practice

Linda Chisholm stelt in ee-Learning:
The Best Road to Adulthood?
dat ee-learning jongeren kan helpen volwassen te worden, als de pedagogisch-didactische invulling ervan gebaseerd is op het zogenaamde service learning model.  In feite gaat het hierbij dus om de pedagogische opdracht van het onderwijs. Volgens Chisholm slaagt het onderwijs er in de huidige aanpak niet in deze pedagogische opdracht op een goede manier in te vullen.  Service learning  combineert daarentegen formeel -academisch- onderwijs en leren door diensten te verlenen aan gemeenschappen (waarbij lerenden veel leren van rolmodellen). ICT maakt het mogelijk om communicatie met mentoren en leden van gemeenschappen meer flexibel te maken, stelt Chisholm. Bijvoorbeeld:


One might envision an electronic degree program organized by teachers
from Silliman University in the Philippines, Universidad San Francisco
de Quito in Ecuador, Ben Gurion University in Israel, and
Wittswatersrand University in South Africa—all institutions that
specialize in environmental issues. Imagine the richness of such a
program if the students were all addressing environmental issues in
their own communities around the world, comparing the problems they
were encountering, and sharing their experiences with proposed
solutions.

In dit artikel besteedt de auteur verder aandacht aan de implementatie van deze aanpak. Het ontwikkelen van samenwerkingsverbanden is bijvoorbeeld van belang, maar ook het valideren van het geleerde tijdens het vrijwilligerswerk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *