Een strategie voor mobile learning (#in)

Wil je aan de slag met mobile learning? Dan is het aan te raden eerst een strategie te ontwikkelen. Chad Udell beschrijft ingrediënten voor zo'n strategie:

  • Beschrijf wat je binnen 6 maanden, 1 jaar en 2 jaar wilt bereiken. Een langer perspectief is gezien de ontwikkelingen niet zinvol. Kijk bijvoorbeeld naar de positie van laptops. Die worden langszamerhand niet meer tot het gebied van mobile learning gerekend.
  • Besteed aandacht aan de lerenden, hun doelen, didactiek en de waarde voor opleiden en leren, just-in-time leren en performance support, en aan je visie op augmented reality.
  • Maak afwegingen ten aanzien van platform, inkoop, beleid ten aanzien van gebruik, verstrekken van mobiele apparaten (en de vrijheid voor de eindgebruiker om er mee om te gaan), publiceren (ook van apps) en procedures.
  • Scope, planning en budgetten maken ook deel uit van de strategie.
  • Besteed veel tijd aan onderzoek en analyse.

Bij het bepalen van de strategie moet je er ook rekening mee houden dat lerenden steeds vaker hun eigen mobiele technologie mee nemen, schrijft Udell.

De auteur benadrukt ook dat je fouten moet voorkomen. Ik zou aan de strategie juist experimenten willen toevoegen. Daarbij mogen -op kleine schaal- best fouten worden gemaakt. Het zijn immers leermomenten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *