Een leercultuur binnen het MKB?

Donderdag jongsleden blogde ik over een projectvergadering die ik had, in het kader van een Europees project rond het gebruik van ICT voor de professionele ontwikkeling binnen het midden- en kleinbedrijf (MKB).

Het valt me op dat vaak gezegd wordt dat binnen het MKB geen "leercultuur" heerst. De waan van de dag regeert: omzet maken gaat ten koste van "leren". Het is volgens mij de vraag of dat beeld klopt, en of dit niet getuigt van al te veel "ivoren toren"-arrogantie.

Volgens Probst en Büchel (1997) leren bedrijven enerzijds dankzij "turbulence and crises", en anderzijds omdat zij over meer menskracht beschikken dan nodig is om het werk goed te doen. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij seizoensgebonden werk.

Een bedrijf, dat de omzet drastisch ziet dalen, zal altijd analyseren wat de oorzaken hiervan zijn en wat er aan te doen is. Dat gaat verder dan het zoeken van oplossingen voor individuele ad-hoc problemen.

Ik vermoed wel dat het probleem van veel cursusaanbieders is dat hun aanbod onvoldoende inspeelt op de "turbulence and crises" van een bedrijf uit het MKB., en dat formeel leren sowieso weinig soelaas biedt als het gaat om het hanteerbaar maken van crises.

Ik heb zelf ook het idee dat als het gaat om een "leercultuur" binnen een bedrijf te eenzijdig wordt gekeken naar hoe individuen binnen een bedrijf leren, en minder naar hoe de organisatie als geheel leert oftewel, zoals Probst en Büchel (1997, p. 167) het formuleren, naar

"the ability of the institution as a whole to discover errors and correct them, and to change the organization’s knowledge base and values so as to generate new problem-solving skills and new capacity for action."

Opleiders, werknemers en werkgevers (en onderzoekers?) zullen dit wellicht niet "leren" noemen, maar "gewoon" het werk goed doen. Maar volgens mij is sprake van integratie van leren en werken in optima forma.

Probst, G. en Büchel, B. (1997). Organizational Learning. London: Prentice Hall.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *