E-learning invoeren: techniek en toepassing in balans

Gisteravond heb ik een gastcollege verzorgd voor de implementatie van e-learning. Een paar van mijn opvattingen:

  • Het is aan te bevelen om bij de invoering van e-learning aandacht te besteden aan het curriculum, de ‘mensen’ (inclusief de cultuur), de infrastructuur (niet alleen ICT) en aan management en (secundaire) processen. Ik roep dat al langer en zal dat ook voorlopig blijven doen.
  • Het bovenstaande lijkt een open deur en toch plegen we vaker één of meer factoren te onderschatten.
  • ICT lijkt complex maar is concreter dan bijvoorbeeld de ‘menselijke factor’ en daarom naar verhouding gemakkelijke aan te pakken. Organisaties hebben daarom vaak op een gegeven moment een ´zware´ICT-infrastructuur terwijl het functioneel gebruik achter blijft. Dat is eigenlijk zonde van het geld.
  • De invoering van e-learning is complexer dan een ‘gewone’ onderwijsinnovatie. Je moet bijvoorbeeld ook analyseren hoe ICT het leren (en de ondersteunende processen) kan beïnvloeden.

Belangstelling voor mijn presentatie ?

Vanavond heb ik een redactievergadering van e-learning.nl. Door al die avondactiviteiten schiet het bloggen er overigens helaas wat bij in.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *