e-Portfolio binnen een lerarenopleiding

Lerarenopleidingen hebben inmiddels veel ervaring opgedaan met elektronische portfolio’s. Sterker, als je ergens succesverhalen hoort of leest is de kans groot dat het over lerarenopleidingen gaat.

Vier van de mogelijk belangrijke redenen hiervoor zijn:

  • Onderwijsinnovatie is kwestie van ’trial and error’, vallen en opstaan. Naar verloop van tijd gaat het altijd beter. Binnen lerarenopleidingen hebben ze inmiddels veel tijd gehad om te leren van fouten.
  • Lerarenopleidingen beschikken ‘van nature’ over veel onderwijskundige expertise om op een doordachte manier aan de slag te gaan met elektronische portfolio’s.
  • Lerarenopleidingen hebben vaak een visie op onderwijs en leren waarbinnen een elektronisch portfolio goed past.
  • Lerarenopleidingen brengen deze visie op onderwijs en leren ook daadwerkelijk in de praktijk. Lerenden hebben dikwijls te maken met authentieke, niet-standaard leersituaties waarbinnen elektronische portfolios toegevoegde waarde hebben.

In Designing e-Portfolios To Support Professional Teacher Preparation gaan de auteurs onder meer in op factoren voor een succesvolle invoering van een elektronisch portfolio binnen een lerarenopleiding:

Zij leggen ook wel de link met het herontwerpen van een curriculum, maar besteden ook veel aandacht aan technologie zoals blijkt uit dit citaat:

Nonetheless, we found it very important to address the following four elements successfully: (a) make access to the system infrastructure seamless to both faculty and students; (b) make certain that both regular and adjunct faculty receive the training required to access the system infrastructure easily; (c) specify an obligatory, syllabi-mandated minimum, e-portfolio activity plan that all instructors understand and carry out; and (d) quickly create a scalable infrastructure that supports faculty in the redesign of their own pedagogical strategies and encourages them to use data available in the system to support their decisions.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. DU-project Reflectieblogs in het onderwijs

    Mijn vaste lezers gaan hopelijk niet massaal hun feed opzeggen maar ik heb de laatste weken schandalig weinig geblogd. Het ontbrak mij overigens niet aan inspiratie, ik ben er domweg niet aan toegekomen. Elk jaar lijkt het wel erger te wo…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *