Flipped learning 3.0: van techniek naar operating system

Volgens het Flipped Learning Global Initiative betreedt ‘flipped learning’ een nieuwe fase, en is zelfs sprake van een paradigma-verschuiving.

Flipped

Foto: PublicDomainPictures, Pixabay

Mede als gevolg van onderzoek groeit het bewustzijn dat flipped learning geen statisch model is, maar dat flipped learning in feite een ‘meta onderwijsstrategie’ is.

In een podcast stelt dr. Robert Talbert -die onderzoek doet naar flipped learning- dat flipped learning het beste vergeleken kan worden met een operating system van een computer. Windows verschilt sterk van MacOS. Beiden stellen gebruikers op een verschillende manier in staat diverse applicaties te gebruiken.

Bij flipped learning kun je dan ook verschillende technieken en doceer-strategieën gebruiken, zoals peer instructie, onderzoekend leren of oefenen. Afhankelijk van de situatie. Dat betekent dat je als docent ook niet afscheid hoeft te nemen van bepaalde werkvormen. Je hebt dus ook veel mogelijkheden om te variëren.

In het persbericht van het Flipped Learning Global Initiative noch in de podcast wordt ingegaan op de kenmerken van dit ‘operating system’. Daarvoor moet je bij de website van betreffende initiatief zijn. Het gaat dan o.a. om een radicale herdefinitie van de rol van de docent en de lerende, de relatie tussen hen en de wijze waarop docent-lerende interactie plaats vindt. Technologie speelt hierbij een belangrijke faciliterende rol.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
september 2017
m D w d v Z Z
« aug    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk