Games maken leren boeiend (maar niet altijd)

Games worden steeds vaker gebruikt voor leerdoeleinden, onder meer om de ‘net-generation’ meer aan te kunnen spreken. Wel hebben veel docenten moeite om deze zogenaamde ‘serious games’ te accepteren. Dat schrijft eSchool News in het artikel ‘Gaming advances as a learning tool’.

Games maken leren interessanter en zorgen er voor dat informatie verwerken meer betekenisvol wordt. Games zijn overigens niet bij uitstek boeiend.

"What they’ve done is taken your pencil-paper word search and made into an electronic word search. It’s still a word search" (..). "When school tries to do commercial electronics, what they really do is school electronically."

Games sluiten volgens het artikel ook nauw aan op leerdoelen die in de 21ste eeuw relevant zijn:

analytical thinking, team building, multitasking, and problem solving under duress. Unlike humans, the games never lose patience. And, they’re second nature to many kids.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. n het verlengde van dit artikel, is het boek “the kids are alright : How the Gamer Generation Is Reshaping Business Forever” misschien een aanrader. Hoewel dit zich niet richt op games in het onderwijs, komen de leerdoelen die belangrijk zijn in de 21ste eeuw hier wel weer in terug.
    In dit boek proberen de schrijvers aan de babyboomer generatie uit te leggen waarom het belangrijk is, om in de huidige bedrijfswereld rekening te houden met de computer game generatie. (omdat de beroepsbevolking voor het grootste gedeelte uit deze generatie bestaat, waar dit voorheen de babyboomer generatie was, en omdat ze over “nieuwe” vaardigheden, opvattingen en inzichten beschikken)
    Daarnaast leggen ze uit over welke “nieuwe” vaardigheden, opvattingen en inzichten de computer game generatie beschikt en hoe en waarom ze deze hebben verkregen.
    Het is ook wel interessant om dit boek en het artikel naast elkaar te leggen. Het artikel stelt namelijk dat games goed aansluiten bij de leerdoelen van de 21ste eeuw, en het boek stelt dat deze nieuwe leerdoelen juist zijn ontstaan door de opkomst van de computergames…

  2. Ik luisterde in de trein naar Bob, van de HistoryAccordingToBob-podcast. Hij zei in een van zijn “anwer-podcasts”: Natuurlijk probeer je geschiedenislessen op te vrolijken met rollenspellen, geschiedenis-uitjes, en dingen om vast te pakken, proeven, ruiken. Maar het kan niet altijd leuk.
    De pieken bestaan bij gratie van de dalen. En altijd Caesar vermoorden in een podcast of kastelen bouwen van karton is ook saai.
    Als je mensen wilt opleiden die kunnen communiceren met anderen, zullen ze ook hun luistervaardigheden moeten trainen. Dat gaan we niet doen met Second Life.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *