Hoe zou pedagoog Paulo Freire (1921-1997) gekeken hebben naar het gebruik van generatieve AI binnen het onderwijs? Deze vraag staat centraal in de Kennisnet-podcast ‘Generatieve AI door de ogen van onderwijshervormer Paulo Freire‘. Remco Pijpers van Kennisnet spreekt daarin met mij over hoe we de invloed van generatieve AI op het onderwijs kunnen begrijpen wanneer we die bekijken door de bril van deze bekende Braziliaanse pedagoog en filosoof.
Enkele maanden geleden mailde Remco mij met de vraag of ik mee wilde werken aan een podcast voor Kennisnet over een pedagogische inspiratiebron van mij. Kennisnet kent de podcastreeks ‘Onder pedagogen‘. Aangezien ik zo’n vraag nog nooit gesteld had gekregen, zei ik onmiddellijk ‘ja’. Ik hoefde ook niet lang na te denken wie die inspiratiebron was.
Ik heb in de jaren tachtig pedagogische wetenschappen gestudeerd. Na de (verlengde) propedeuse koos ik voor de specialisatie ‘volwasseneneducatie’. Een van de pedagogen die tijdens mijn studie aan bod kwam, was Paulo Freire (met name vanwege zijn invloed op ‘alfabetisering’ en zijn boek “Pedagogie van de onderdrukten”) .
Tijdens mijn huidige werk, maak ik weinig gebruik van de pedagogen die tijdens mijn studie aan bod zijn gekozen (wel onder andere van van onderwijskundigen, onderwijspsychologen en andragogen). Met uitzondering van Freire. Bijvoorbeeld als het gaat over het belang dat hij hechtte aan actie en reflectie, aan leren via dialoog, over zijn strijd tegen ongelijkheid (in relatie tot onderwijs) en als het gaat om onderwijs om lerenden aan te passen aan heersende machtsverhoudingen. Bij digitale technologie speelt ongelijkheid ook een belangrijke rol, en ook digitale technologie wordt gebruikt in relatie tot machtsverhoudingen.
Vlak voor de Kerst sprak ik meer dan een uur met Remco Pijpers. Uiteindelijk is daar deze podcast van 39 minuten het resultaat van (de tekst gaat onder de podcast verder):
Ik vergelijk in deze podcast de komst van AI in het onderwijs met de invoering van internet in de jaren negentig. Ik zie veel mogelijkheden, onder meer voor lerenden met leerproblemen. AI kan bijvoorbeeld teksten toegankelijker maken en verschillende leermethoden aanbieden. De technologie maakt persoonlijke leertrajecten mogelijk en ondersteunt nieuwe vormen van experimenteren in het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie