Het depersonaliserende karakter van de collegezaal (#in)

Garr Reynolds besteedt aandacht aan de kritiek die Dr. Tae levert op het hedendaagse onderwijs.

Tae hekelt het depersonaliserende karakter van de grootschalige collegezaal. Binnen zo'n collegezaal is geen sprake van een uitwisseling van ideeën, terwijl dat wel één van de doelstellingen van (academisch) onderwijs zou moeten zijn.

Het zou er veel meer om moeten gaan dat studenten meer worden betrokken bij het onderwerp, en bij elkaar. Studenten zouden dus aangezet moeten worden tot actie. Dankzij de fysieke inrichting van een collegezaal -je kunt tafels en stoelen bijvoorbeeld niet verplaatsen- ben je daar vaak beperkt toe. Toch illustreert Reynolds met afbeeldingen dat interactie ook in zo'n omgeving mogelijk is. Hoorcolleges hoeven niet alleen gericht te zijn op "just sitting there". Het valt mij daarbij op dat Reynolds geen gebruik maakt van technologie (bijvoorbeeld van een back channel).

(geschreven tijdens het waken bij mijn schoonvader)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *