Het onderwijs van de toekomst

Volgens de Arkansas Catholic wordt het onderwijs van de toekomst bepaald door actief leren en door (t)e-learning. Online leren biedt een oplossing voor het lerarentekort. Dankzij Internettechnologie kan een docent lerenden in verschillende plaatsen tegelijkertijd ‘bedienen’. Verder bieden 3D omgevingen (à la SecondLife) de nodige mogelijkheden voor het onderwijs. Lerenden kunnen bijvoorbeeld plaatsen waar zij normaliter nooit zullen komen, bijna levensecht bezoeken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Vooral het bezoeken van plaatsen waar je anders nooit komt is erg mooi voor mensen in het speciaal onderwijs. Omdat ze bijvoorbeeld niet mobiel zijn.
    Maar ook mensen met autisme kunnen dan zien wat er bedoelt wordt met het vertelde in een les. Dit is belangrijk omdat ze zich moeilijk een voorsteling kunnen maken van iets.

  2. @Wilfred: De stelling dat TELeren een oplossing biedt voor het lerarentekort volg ik helemaal niet. Mijn eigen ervaring is dat TELeren vaak meer werk met zich meebrengt.
    @Kaj: Als vader van een autist ben ik het slechts gedeeltelijk met je eens Kaj. Mijn ervaring is dat het generaliserende vermogen bij mijn zoon soms ontbreekt. Als hij een visuele voorstelling van object X of situatie Y zou zien, zou hij denken dat object X er ALTIJD zo uit ziet. Dus toch maar voorzichtig zijn met visualisering, denk ik.

  3. @ Steven: de auteur van het artikel geeft als voorbeeld dat één docent via een synchrone e-learning tool leerlingen in verschillende steden op het zelfde moment les kan geven. Die docent beschikt over specifieke expertise.
    Ik kan me ook andere vormen van instructies (met name die toepassing) voor de geest halen die inspelen op het lerarentekort. Bijvoorbeeld één keer een gastcollege door een externe expert laten verzorgen en opnemen met Apreso. Vervolgens het virtuele collega online 24/7 aanbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *