Hoe kun je je virtual classroom-sessie productief en ‘engaging’ maken?

Virtual classrooms en webinars kunnen zinvolle leeractiviteiten zijn waarbij deelnemers zich de nodige reiskosten en reistijd kunnen uitsparen. Tegelijkertijd is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat deelnemers daadwerkelijk wat leren en dat zij actief betrokken blijven bij deze leeractiviteit.

Bij een virtual classroom of webinar leren deelnemers op hetzelfde tijdstip, maar plaatsonafhankelijk. Zij horen een spreker en elkaar. Zij zien een presentatie en/of whiteboard, en kunnen ook op verschillende manieren interacteren. Een risico van deze aanpak is dat een docent voornamelijk aan het woord is, lerenden vooral luisteren en geleidelijk afhaken.

Clive Shepherd doet zes suggesties om een virtual classroom ervaring te realiseren waarbij je de aandacht vasthoudt en waarbij lerenden daadwerkelijk leren.

  1. Verdien de aandacht van je publiek door de relevantie van de sessie aan te tonen (actueel probleem oplossen, concurrentievoordeel bieden, risico reduceren). Relevantie en betekenis zorgen ervoor dat je publiek aangehaakt blijft.
  2. Gebruik radiotechnieken om lerenden met geluid betrokken te houden. Wat kunnen we leren van 100 jaar radiomaken (zonder visueel element en zonder directe interactie)? Volgens Shepherd is de sleutel van succes van radioprogramma’s de verscheidenheid aan stemmen. Dat kan een co-presentator zijn of deelnemers.
  3. Ondersteun je ideeën met beelden. Gebruik geen of nauwelijks woorden op je slides maar beelden die ideeën verhelderen en doen beklijven. Korte video’s kunnen ook behulpzaam zijn.
  4. Plaats ideeën en concepten in een context door middel van demonstraties, voorbeelden, cases en verhalen. Maak theorieën concreet. Dankzij deze illustraties kunnen deelnemers nieuwe ideeën ook verbinden met hun eigen kennis en ervaringen.
  5. Maak gebruik van het feit dat je live bent. Gebruik interactie met je deelnemers. Om content te presenteren, kun je ook video gebruiken. Gebruik een live sessie voor dingen die je niet op een andere manier kunt doen. Virtuele klaslokalen bieden immers mogelijkheden voor interactiviteit.
  6. Sla een brug naar een volgende stap. Eindig met een oproep tot actie. Gebruik virtual classes dan ook in samenhang met andere leeractiviteiten.

Ik vind dit nuttige suggesties. Het is overigens niet eenvoudig om illustratieve beelden bij concepten te vinden. Verder gaan interacties met deelnemers ook wel eens ten koste van inhoud.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
One comment on “Hoe kun je je virtual classroom-sessie productief en ‘engaging’ maken?
  1. 5 juni is hier een leuke losmakers meetup over (online) met Karin Hornstra: https://www.meetup.com/LOSmakers/events/248430867/

Top

%d bloggers liken dit: