Hoe ontwikkelen sociale media zich in 2010?

Je kunt amper voorspellen hoe 'sociale media' zich op langere termijn zullen ontwikkelen. Maar het moet toch lukken om een jaar vooruit te kijken. Dat moet David Armano gedacht hebben toen hij Six Social Media Trends for 2010 schreef. Armano heeft de volgende trends voor ogen:

  • Sociale media worden minder 'socialer'. Netwerken gaan zich exclusiever gedragen, en laten niet meer iedereen toe. Gebruikers gaan strikter filteren.
  • Bedrijven gaan het gebruik van sociale media grootschaliger aanpakken, en kritischer kijken hoe sociale netwerken kunnen bijdragen aan kostenbesparingen en een betere dienstverlening.
  • Er wordt serieuzer werk gemaakt van geld verdienen aan sociale media (ook door individuen).
  • Bedrijven ontwikkelen steeds vaker beleid op dit gebied (hoe medewerkers er mee om horen te gaan).
  • Medewerkers gebruiken mobiele technologie om te participeren in sociale netwerken (mede omdat bedrijven sociale netwerken bannen).
  • Sociale media vervangt e-mail als het gaat om het delen van informatie. Denk bijvoorbeeld om websites en blogposts meteen te delen via LinkedIn, Friendfeed of Twitter.

De eerste trend is wat krom geformuleerd. Dat lijkt Armano zelf ook te vinden. Dat je als gebruiker naar verloop van tijd selectiever wordt, en filtert, is volgens mij niet meer dan normaal. Tools -zoals de lijsten binnen Twitter- helpen om op interessegebied of "circles of trust" te selecteren. Het gevolg is volgens mij wel dat je vooral daar naar gaat kijken. Ik heb op die manier al heel lang een ordening aangebracht in mijn RSS-feeds (nice to read feeds krijgen minder aandacht). Het grootschalig gebruiken van sociale media en het bannen van deze tools (waarna gebruikers omwegen via mobiele technologie gaan zoeken) lijken op gespannen voet met elkaar te staan. Toch denk ik inderdaad dat beide fenomenen in 2010 manifest aanwezig zullen zijn.

Met name de laatste trend sluit aan op leren, en illustreert dat deze applicaties een volwassen plek gaan innemen op het gebied van (informeel) leren. Dat gebeurt als applicaties als Twitter steeds grootschaliger worden gebruikt. Een recent onderzoek van PEW internet laat dat zien. Opvallend hierbij is dat de grootste groei in de leeftijdscategorie 18-24 jaar zit. In dit verband moet ik denken aan een artikel uit 1997 dat ik afgelopen weekend las. Hierin werd geschreven dat jongeren destijds nog niet enthousiast waren over internet. De acceptatie van applicaties als Twitter door jongeren heeft misschien ook gewoon z'n tijd nodig.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het is op z’n minst opvallend dat onderzoeken ivm sociale media grotendeels uitgevoerd worden door instituten in de verenigde staten. Ik ben dan ook op zoek naar informatie over Nederlandse jongeren, om een meer sociologische/antropologische manier van kijken te creëren mbt sociale media in Nederland.
    Als u me hierbij kan helpen, dan zou ik dat graag van u vernemen.

  2. Ik heb recent geschreven over een onderzoek van Antoine van den Beemt. Ook over onderzoeken van BMC (o.a. Emile Kanters) en Jeroen Ontstenk (over web 2.0 in het MBO). Check vooral ook de website van Kennisnet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.