Integratie ICT in onderwijs neemt generatie in beslag

Duurt het een hele generatie voordat ICT ècht geïntegreerd is in het onderwijs? De Amerikaanse hoogleraar John King denkt van wel.


King, who researches and promotes use of technology in learning, said that the true use of technology is not in the educational programs used in many classrooms, but in the ability to connect larger groups of students in learning.

Pulling out its full value will take teachers not only trained in use of the technology, but whose life experience includes using it, King said.

Volgens King is hier sprake van een transformatie, die niet binnen een paar jaar gerealiseerd kan worden. Het gaat daarbij niet alleen om de toepassing van technologie in het onderwijs, maar vooral om het gebruik van ICT bij nieuwe manieren van leren en lesgeven. Daarbij ziet King onder andere brood in het gebruik van sociale netwerken voor leren. Ook denkt hij dat met behulp van ICT leren ook veel meer buiten "de klas" plaats zal vinden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Hallo Wilfred,
    Als iemand die de afgelopen vijf jaar in het (basis)onderwijs heeft gewerkt heb ik uit de eerste hand ervaren hoeveel achterstand en weerstand er binnen het onderwijs bestaat m.b.t. integratie van ICT in het onderwijs.
    De mensen die op dit moment in het onderwijs werkzaam zijn, een enkeling daargelaten, zijn “out of the loop”. ITC, of zoals ik het noem, interactief internetten, als een vakoverschreidende, dynamische
    manier van leren wordt zelfs niet overwogen.
    Helaas kunnen we ook niet veel verwachten van de aankomende leraren (voor het merendeel vrouwen) omdat het bij hun opleiding ook niet aan bod komt.
    Zolang het peil van onderwijsopleidingen niet verhoogd wordt, en de budgetten voor het onderwijs ook niet, zou de integratie zelfs langer kunnen duren. Pas als de politiek in actie komt, met de daarbijbehorende budgetten vooor training en apparatuur (interactieve schoolborden in elke klas, laptops voor iedere leerling, hogere salarissen voor de leraren, intensieve bijscholing etc.) blijft het een van de zwakke plekken in het onderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *