Is het onderwijs gericht op dynamiek of oppervlakkigheid (#in)

Bruce Hammond laat Salvina Muscat (werkzaam bij het ministerie van Onderwijs op Malta) aan het woord. Muscat schrijft dat de school voor kinderen aanvankelijk een atmosfeer van spontaniteit biedt, waarin zij verkennen, ontdekken en creëren. Op een gegeven moment veranderen wij de manier van leren. Met als resultaat: dikwijls ontevreden leerlingen en onderwijsgevenden.


Are we teaching for dynamic learning or superficial knowledge?


De huidige manier van leren is vaak niet gericht op daadwerkelijk begrip en kritische reflectie. Volgens Muscat voelen lerenden zich vaak mislukt, en vallen zij daardoor 'uit'. Leerlingen zouden zich echter veilig moeten voelen om risico's te nemen, en ruimte krijgen om prettige leerervaringen op te doen. Zij pleit ook afwisseling, actieve werkvormen en diversiteit omdat elke persoon uniek is. Muscat vervolgt:


The more senses (seeing, touching, tasting, hearing and smelling) are involved, the better the learning.


Daarnaast zouden lerenden in staat moeten zijn de uitkomsten van het leren te delen met anderen. Evaluatie van het leren vindt zij ook essentieel. Aan het eind van het artikel vat Salvina Muscat samen waar het onderwijs in de 21ste eeuw eigenlijk om zou moeten draaien:


Children need self-confidence, to be adaptable, to utilise their natural creativity, to understand their strengths and weaknesses, to be increasingly self-aware emotionally and intellectually, and to be capable of building relationships quickly, effectively and often virtually.


Het zoveelste pleidooi voor transformatie van het onderwijs. Kort en bondig, op hoofdlijnen samengevat. Opvallend is dat dit pleidooi afkomstig is van een medewerkster van het ministerie van Onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *