Is instructie effectiever dan probleemgericht onderwijs? (#in)

Harvard Study Shows that Lecture-Style Presentations Lead to Higher Student Achievement moet je eens grondig lezen. Deze bijdrage -met dank aan collega Paul Kirschner aka @P_A_Kirschner voor de tip- suggereert dat docenten, die hun onderwijstijd voornamelijk besteden aan instructie, betere leerresultaten met hun leerlingen behalen dan docenten die gebruik maken van groepsgewijs probleemoplossend leren.

Thus, while problem-solving activities may be very effective if implemented in the correct way, simply inducing the average teacher employed today to shift time in class from lecture style presentations to problem solving, without concern for how this is implemented, contains little potential to increase student achievement. On the contrary, the study’s results indicate that there might even be adverse effects on student learning.

Deze conclusie is gebaseerd op een grootschalig onderzoek. Waar hebben de onderzoekers echter naar gekeken? Naar de relatie tussen 'doceerstrategieën' en scores op klassieke standaardtesten in math and science. Volgens mij hebben zij dus vooral wederom aangetoond dat er een belangrijke relatie is tussen leerdoelen, de wijze van beoordelen en de manier van lesgeven.
Zou men naar andere leerdoelen en manieren van beoordelen hebben gekeken, dan zouden de conclusies wellicht anders luiden. Zijn dergelijke gestandaardiseerde tests immers wel goede graadmeters van de leerdoelen die vandaag de dag daadwerkelijk betekenisvol zijn voor individu en samenleving?
Het probleem is wel dat lerenden en onderwijsgevenden nog steeds worden 'afgerekend' op andere leerdoelen. Maar, zoals de oude Seneca al schreef: leiden we op voor school, of voor het leven? (met dank aan collega Robert Schuwer aka @fagottissimo die tweette: Seneca non scholae sed vitae discimus).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *