Kenniscreatie niet alleen via sociale netwerken?

Volgens Ruth Reynard vormt sociale netwerken slechts het begin


of a longer and more complex process of socially constructed learning and ultimately collaboration and knowledge building.


Volgens Reynard vraagt verdiepend leren om meer dan het leggen van onderlinge contacten. Zij stelt dat je bij leren doelbewust werkt aan kenniscreatie, en dat een onderwijsgevende daarbij een belangrijke ondersteunende rol speelt.

In haar artikel vat zij onder meer vier stappen samen die een onderwijsgevende moet zetten om lerenden te stimuleren om kennis te creëren. Zij vindt bijvoorbeeld dat onderwijsgevenden een belangrijke rol spelen bij de synthese van diverse ideeën.

Veel lerenden hebben inderdaad baat bij een begeleider die hen stimuleert en coacht om kennis te ontwikkelen. Tegelijkertijd maken theorieën over intrinsieke motivatie duidelijk dat er ook lerenden zijn die zelfstandig op een verdiepende manier kunnen leren. Ik denk daarbij onder meer aan het onderzoek van Sugata Mitra. Bovendien zou het wel eens zo kunnen zijn dat meer volwassen, hoger opgeleide, lerenden prima zonder begeleiding kennis kunnen creëren. Tenslotte geloof ik ook in 'toevallig leren: leren als 'bijproduct' van een andere activiteit, dus zonder dat je van plan was om te leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *