Leer studenten online over plagiaat

Eleanour Snow is docente en is er door schade en schande achtergekomen dat studenten straffen, die plagiaat plegen, niet helpt. Uitvoerige gesprekken met betrapte studenten wezen er op dat de studenten vaak geen idee hadden dat hun gedrag ontoelaatbaar was. Daarop heeft Snow een online tutorial samengesteld waarmee studenten leren wat plagiaat is en hoe zij plagiaat plegen kunnen vermijden. In het artikel "Teaching Students about Plagiarism: An Internet Solution to an Internet Problem" beschrijft Eleanour Snow haar ervaringen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    ik ben benieuwd of het plegen van plagiaat zal afnemen als studenten leren dat het niet mag. Nu hebben zij nog een excuus (ze weten niet dat het niet mag) en straks… dan zeggen ze gewoon dat ze even geen zin hadden of dat ze dachten dat het zo net wel even kom (3 zinnen kopieren en dan geen bronvermelding geven ofzo). Ik denk dat het straffen van studenten als zij plagiaat plegen misschien niet veel indruk maakt op die bewuste student maar wel op de omgeving en dat juist die omgeving leert dat zij misschien iets doen wat niet mag. Studenten bewust maken, daar ben ik zeker voor maar ook voor straffen. Misschien dat een combinatie niet DE beste oplossing is maar voor nu, ik zou niet weten wat je anders zou moeten doen als docent.
    Groeten Moqub

  2. Ik ben er heel sterk voor het voorkomen van plagiaat. Pas in allerlaatste instantie kan er gestraft worden. Het is wat mij betreft vooral iets waar een onderwijsorganisatie aan moet werken, niet de individuele docent.

  3. Het onderwerp was vrij actueel voor mij omdat wij afgelopen maandag in de bibliotheek een docent op visite hadden die sprak over safe assigment dat binnen Blackboard draait. Deze bewuste docent vond het ook een taak voor de bibliotheek om studenten te leren dat plagiaat niet mag. Wij hebben Informatievaardigheden cursussen en een daarvan gaat over plagiaat. Je schrijft dat je vindt dat de onderwijsorganisatie plagiaat moet aanpakken, maar het zal toch altijd de docent zijn die de werkstukken leest en beoordeeld op plagiaat? Of vind je dat een speciale afdeling binnen de universiteit dat moet doen, of misschien zelfs wel de bibliotheek?
    Moqub

  4. Het is de onderwijsorganisatie die beleid moet ontwikkelen om plagiaat te voorkomen. Dus initiatieven om studenten bewust te maken van plagiaat, procedures ontwikkelen etc. Een bibliotheek speelt wat mij betreft een belangrijke rol in het bewustwordingsproces. De docent is degene die moet checken of een student plagiaat pleegt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *