Materiaal delen: maar wat schiet ik daar mee op?

Vandaag heb ik een keynote verzorgd tijdens een docentendag van de Stichting Praktijkleren. Deze stichting ondersteunt ROC’s onder meer door het ontwikkelen van les- en examenmateriaal voor praktijkleren. Ik ben ingegaan op wat komt kijken bij het delen van materialen.

Ik ben daarbij onder meer ingegaan op mijn redenen om ‘kennis’ te delen via mijn weblog. Ik heb daarbij ook een relatie gelegd met open educational resources. Daarbij ben ik mede op basis van het rapport ‘De waarde van open en open als waarde’ van Robert Schuwer en Ben Janssen stil blijven staan bij het belang van het delen van materialen (denk aan een betere kwaliteit van materialen), drempels bij het delen van materialen en maatregelen die je kunt nemen om delen van materialen te bevorderen (zoals het ‘ontzorgen’ van docenten).

Ik heb daarbij aangegeven dat het delen in een meer besloten community voor veel mensen goed werkt. Dat is ook iets wat Stichting Praktijkleren wil bevorderen via een nieuw platform voor leermaterialen (PraktijkHub). Ik heb de aanwezigen tenslotte gevraagd naar hoe belangrijk en haalbaar zijn bepaalde maatregelen vinden om delen en hergebruiken te bevorderen.

Er wordt weleens gezegd dat kennis vermeerdert als je kennis deelt. Echter:

Kennis vermeerdert en inhoud verbetert als je deelt.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,

    bedank dat je je inzichten deelt. Keer op keer inspireren ze me en leer ik bij over leren.

    Stefaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Checkbox GDPR is verplicht

*

Ik ga akkoord