Microsoft Teams: mogelijkheden en beperkingen voor live online lessen

De laatste dagen verschijnen er tal van berichten over het gebruik van Microsoft Teams voor het verzorgen van live online lessen. Daaruit worden de mogelijkheden van deze applicatie duidelijk, maar ook de beperkingen.

Microsoft Teams is oorspronkelijk ontwikkeld om online samenwerken binnen groepen te ondersteunen. De toepassing is dus oorspronkelijk niet gemaakt voor het mogelijk maken van online of blended learning. Toch wordt deze applicatie hiervoor gebruikt, en ook met veel enthousiasme als ik de fraaie bijdragen van onder meer Ashwin Brouwer en Annet Smith mag geloven. Veel scholen beschikken over Office 365, waar Teams onderdeel van is. Dat betekent dat de toepassing relatief gemakkelijk toegankelijk is voor docenten en lerenden.

Persoonlijk gebruik ik Teams bij organisaties waarvoor ik werk. Ik vind het best een fijne samenwerkingsomgeving, als je deze goed inricht en verstandig gebruikt (geen overdaad aan teams, kanalen en irrelevante interacties).

Dankzij het Corona-virus denken onderwijsinstellingen deze dagen in toenemende mate na over het verzorgen van onderwijs op afstand. Onderwijsinstellingen die beschikken over Microsoft Teams willen daarvoor deze applicatie inzetten. Ook voor het gebruik van live online lessen.

Deze post van Hans Reitzema bevat onder meer een video van Ralf Hillebrand over het op afstand geven van online les. Ashwin Brouwer heeft gisteren Communiceren via Teams geschreven, waarin hij onder meer ingaat op een “online les of videovergadering organiseren”

Daaruit blijkt dat Microsoft Teams jou in staat stelt om video te gebruiken, via audio en chat te communiceren, een Powerpoint-bestand, een scherm op je computer of een whiteboard te delen en om de lijst met deelnemers te bekijken. Verder kun je je achtergrond vervagen of de online les opnemen.

Dit is een aardig lijstje. Toch nodigen deze lessen vooral uit tot het overdragen van informatie. Je hebt weinig mogelijkheden voor het toepassen van een meer activerende didactiek. Daarvoor zul je andere applicaties moeten combineren met Microsoft Teams. En in ieder geval aanvullende leeractiviteiten faciliteren, naast deze online informatieoverdracht.

Je hebt echter ook applicaties voor het verzorgen van live virtual classes met meer krachtige functionaliteiten, zoals:

  • Peilingen
  • Annotaties maken
  • Notitieblok gebruiken
  • In subgroepen werken, en bijvoorbeeld samen aan producten werken
  • Mindmappen
  • Aangeven dat je even weg bent of bezig bent
  • Hand op steken
  • ‘Emoties’ gebruiken

Deze applicaties, zoals Vitero Inspire of Adobe Connect, faciliteren actief leren op afstand dan ook op een betere manier. Daar komt bij dat deze applicaties ook werken met moderatorrechten. Het kan heel wenselijk zijn als je de mogelijkheid hebt om te bepalen wie aan het woord is, en wie zich even gedeisd moet houden. Adobe Connect stelt je ook in staat om te werken met verschillende templates (o.a. voor presenteren of meer samenwerken).

Verder valt in de video op dat je lerenden voor elke les apart en individueel moet uitnodigen door hen via de online agenda een uitnodiging te sturen. Binnen de leeromgeving van de Open Universiteit (yOUlearn) en de Hogeschool van Amsterdam (BrightSpace) maak je virtuele klas-sessies aan binnen cursusruimtes. Leden van die ruimte hebben dan automatisch toegang tot de sessie. Je hoeft hen dus niet apart uit te nodigen. Eventueel kun je anderen hier nog apart aan toe voegen.

Ik snap al met al dat je in deze situatie ad hoc aan de slag gaat met Microsoft Teams voor het faciliteren van live online lessen. Voor de langere termijn zou ik voor dit doel echter een andere applicatie gebruiken. Als live virtual classes tenminste een belangrijke bouwsteen zijn binnen je strategie voor online en blended learning (dan is er namelijk ook budget voor beschikbaar).

Nota bene: hetzelfde geldt voor een applicatie als Skype (for Business). Ik heb ooit op verzoek een webinar via Skype verzorgd. Het kan, maar heeft de nodige beperkingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Dank dit is heel belangrijk voor mij…Vandaag geef ik les aan 13 studenten, voorlopig via chat. Ik zoek wel naar betere oplossingen!

  2. Bedankt voor je blog Wilfred! Ik vraag me alleen wel af in hoeverre je ervaring hebt met Microsoft Teams in een educatieve omgeving; de beperkingen die je noemt zijn er in zo’n omgeving (als je bijvoorbeeld een Team voor je klas inricht) namelijk niet of nauwelijks; in je klas-omgeving kun je direct een online les starten, zonder dat je je leerlingen daarvoor hoeft uit te nodigen; er is ook automatisch een OneNote class notebook beschikbaar in de Teams omgeving en je kunt eenvoudig opdrachten aan iedereen in de klas versturen.
    De algemene versie van Microsoft Teams is snel in te zetten voor ad-hoc live online lessen, maar met iets meer voorbereiding/inrichting van een klas-omgeving kun je er voor je onderwijs al veel meer mee doen/uithalen 👍

  3. Ik ken de functionaliteiten die je noemt. Het ging mij vooral om het gebruik voor live online lessen. Zie de video.

  4. Dag Wilfred.

    Iedereen is nu actief en eindelijk komt er een versnelling in een onderwijsvorm die ruimte gaat bieden in flexibel en niet plaatsgebonden onderwijs.
    De applicatie die je gebruik maakt echter niet zo heel veel uit. Als je maar allemaal hetzelfde gebruik. Op die manier deel je de handigheidjes en krijg je oplossingen.
    Binnen het Noorderpoort werken we met itslearning als elo, Groepen ( de achtergrond en voorloper van Teams) en Skype voor bedrijven. ( Teams zijn we net aan het implementeren vandaar dat deze nog niet ingezet gaat worden)
    In Skype voor bedrijven heeft iedereen een persoonlijke http regel die verbinding maakt met jouw als persoon (natuurlijk heb je ook een nr maar die is bij ons niet benaderbaar door studenten)
    De http regel wordt in het rooster van Xedule geplaatst. Zowel docent als student maakt dus op de zelfde plek verbinding.
    In Skype voor bedrijven heb je de mogelijkheid om al je studenten in 1x te dempen. Per student kun je dan de microfoon weer open zetten. Ook de chat is op deze wijze aan of uit te zetten. Dit geeft een rustige Skype omgeving waarin je als docent in control blijf. Itslearning is de basis van al je onderwijs materiaal en structuur. Deze combinatie is voor ons prima in te zetten.
    Het valt en staat bij het veel gebruiken en oefenen met de Skype applicatie. Als je de handigheid heb gevonden kun je ook meerdere sessies open zetten en studenten in de sessie laten samenwerken. Het gebruik van de andere didactische tools waar internet vol mee zit kun je dan ook benutten.
    Voor een overzicht wat waar en hoe doe ik de deze link er bij https://maken.wikiwijs.nl/53381/Didactiek_en_nieuwe_media#!page-1094141

    Er zijn natuurlijk nog veel meer goeie voorbeelden te vinden deze komen nu met de noodzaak vanzelf naar je toe, mits je er open voor staat.

  5. Dank voor je toelichting. Kun je in Skype for Business anderen in 1x muten? Dat is wist ik niet. Binnen de video-optie van Teams kan dat niet, toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.