Minecraft en Roblox vanuit onderwijsperspectief bekeken

Luke Edwards verkent in deze bijdrage welk gameplatform volgens hem het meest geschikt is voor het onderwijs: Minecraft of Roblox. Hij velt niet echt een oordeel.

Illustration of a Minecraft-styled outdoor educational setting with blocky trees, a makeshift stage, and students of diverse genders and descent seated on grassy blocks, watching a teacher demonstrate an experiment.
DALL-E: Illustration of a Minecraft-styled outdoor educational setting with blocky trees, a makeshift stage, and students of diverse genders and descent seated on grassy blocks, watching a teacher demonstrate an experiment.

Minecraft en Roblox zijn allebei onder jongeren populaire platforms waarmee je kunt gamen. Je kunt deze platforms ook gebruiken om mee te leren. Vooropgesteld: als onderwijsinstelling zul je dan wel een verwerkersovereenkomst met de ontwikkelaars moeten afsluiten. Data zullen ook in Europa moeten worden opgeslagen. Het creëren van een afgesloten omgeving is een uitdaging.

Volgens Edwards hebben Roblox en Minecraft pakketten die specifiek zijn bedoeld voor het onderwijs, waardoor zijn samenwerking tussen docenten en lerenden in een klassikale setting mogelijk maken. In zijn bijdrage kijkt hij naar:

  • Functionaliteiten.
  • Eigenschappen.
  • Compatibiliteit.
  • Prijs.
  • Voorbeelden van toepassingen.

Functionaliteiten

Minecraft en Roblox zijn volgens Edwards beide educatieve, blokgewijs-opgebouwde omgevingen waarmee je spellen kunt bouwen die denkvaardigheid, redeneren, probleemoplossend vermogen en creativiteit van lerenden stimuleren. Beide games bieden coderingsmogelijkheden: Minecraft maakt gebruik van een variant van Java, terwijl Roblox de Lua programmeertaal gebruikt. Minecraft voorziet in officiële ondersteuningsmaterialen, voornamelijk gericht op jongere gebruikers, en velen hiervan zijn afgestemd op zogenaamde CSTA-standaarden. Roblox daarentegen biedt 13 coderingscursussen met in totaal 52 opdrachten en 161 uitdagingen, geschikt voor lerenden vanaf 8 jaar. Belangrijk is volgens de auteur dat Roblox voornamelijk draait om het bouwen van games met code, terwijl Minecraft focust op het creëren van speelomgevingen.

Eigenschappen

Hoewel Minecraft voornamelijk draait om bouwen en verkennen, biedt Roblox een meer sociale ervaring. Dit sociale aspect kan volgens de auteur betekenen dat lerenden in Roblox meer risico lopen om met ongepaste inhoud in aanraking te komen. Dit geldt volgens Edwards overigens voor beide platforms. Buiten het spel zijn er meer opties voor Minecraft om dit gameplatform te combineren met YouTube-kanalen en wiki-pagina’s. Roblox laat lerenden weer games bouwen die in echte wereldvoorbeelden gebruikt kunnen worden, soms zelfs met verdienmogelijkheden. Beide games hebben echter wel gewelddadige elementen in hun gameplay.

Compatibiliteit

Zowel Roblox als Minecraft zijn beschikbaar voor meerdere platformen en vereisen volgens Edwards weinig van apparaten of netwerkverbinding. Roblox is beschikbaar als app op de meeste apparaten en via webbrowsers. Minecraft werkt via diverse apps, waaronder VR-headsets en spelconsoles. Beide systemen bieden de mogelijkheid voor cross-platform spelen.

Prijs

Roblox is volledig gratis en biedt zelfs verdienmogelijkheden voor lerenden via game-ontwikkeling en gebruik van advertentie. Minecraft Education Edition is betaald, waarbij onderwijsinstellingen gebruik kunnen maken van speciale tarieven, variërend van $5 tot $12 per gebruiker per jaar. Er is ook een gratis proefversie beschikbaar voor een beperkte periode.

Voorbeelden van toepassingen

De voorbeelden de toepassing van Minecraft komen op mij wat traditioneel schoolser over dan de beschreven toepassingen van Roblox.

Luke Edwards velt niet echt een oordeel over welk platform het meest geschikt is voor het onderwijs. De functionaliteiten laten zien dat beide platforms zich op andere doelen richten. De eigenschappen maken -naast waarschijnlijk AVG-issues- beide platforms m.i. niet echt geschikt voor onderwijs in onze regio.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *