Onderwijs en open leermiddelen

Terwijl menig blogger en e-zine in de ban lijkt te zijn van Google Chrome en bekend is geworden dat 'Nederland' relatief het meest gebruik maakt van social network sites, heeft de Onderwijsraad het langverwachte advies "Onderwijs en open leermiddelen" gepubliceerd (persbericht; samenvatting; presentatie).

Samen met anderen heb ik inbreng mogen leveren. Via een panel, en -zo te zien- via mijn weblog en gepubliceerde artikelen/rapporten.

Het advies focust zich op digitale leermiddelen. Vanzelfsprekend moet er nog veel meer gebeuren om ICT op een adequate manier binnen het onderwijs te implementeren. Denk aan professionalisering van medewerkers. Laat staan dat gesproken wordt van transformatie van het onderwijs, waarbij ICT een belangrijke rol speelt.

Het rapport van de Onderwijsraad straalt vooral optimisme uit. De potentie van ICT voor het onderwijs wordt onderstreept. Tegelijkertijd wordt erkend dat de mogelijkheden van ICT voor het realiseren van een krachtige leeromgeving tot nu toe nog onderbenut zijn gebleven.

De Onderwijsraad breekt in dit advies een lans voor vrij beschikbare en toegankelijke leermiddelen, die docenten gezamenlijk kunnen arrangeren. De docent is dan geen uitvoerder van bestaande lesmethoden.

Uiteraard vraagt dit wat mij betreft wel wat van docenten, onderwijsorganisaties en het onderwijssysteem. Denk aan expertise, de bereidheid om te delen en samen te werken èn aan voorbereidingstijd. Een gemengde werkgroep van deskundigen zou zich moeten buigen over juridische en bedrijfseconomische aspecten van open leermiddelen. De Onderwijsraad pleit ook voor het opstellen van een business case. In de samenvatting van het advies staat onder meer de volgende aanbeveling:


De raad beveelt aan dat de Tweede Kamer de minister aanspoort veel actiever te zijn bij de
ondersteuning van leraren en scholen op het gebied van ontwikkeling en beheer van open
content, van open standaarden en van licentievormen.


De overheid kent men een belangrijke regierol toe.

De over het algemeen positieve toon van het rapport vind ik goed, en ook het pleidooi voor open leermiddelen en de regierol van de overheid hierbij. De drie aanbevelingen hebben daarentegen wat vrijblijvends. Dat geldt vooral voor de eerste aanbeveling.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. De overheid kent men een belangrijke regierol toe….
    Daar zouden we na het rapport Dijsselbloem toch wat voorzichtiger mee worden?

  2. ONDERWIJS VIA INTERNETVIDEO EN WEBFORUMS IS EFFECTIEF, SIMPEL EN GOEDKOOP
    Video-onderwijs vereist heel weinig ICT-kennis van leraren en leerlingen! Scholen en universiteiten moeten snel de lessen gaan opnemen en gratis op videowebsites zetten zoals op http://www.youtube.com Dit is te gebruiken als bijles door leerlingen thuis. Dat systeem is bijzonder simpel, goedkoop en effectief. Elke les hoeft slechts één keer landelijk te worden aangeboden op internet.
    De eerste twee jaar kunnen ze daarbij hun klassikale onderwijs onveranderd laten, totdat duidelijk is hoe die videolessen in ons land bevallen. Dan kan klassikaal onderwijs waarschijnlijk geleidelijk worden verminderd. Mijn voorstel is dus zonder risico.
    Ook moeten er landelijk snel publieke en gratis webforums komen per vak en per leerjaar en schooltype, waar leerlingen vragen kunnen stellen over hun lessen. Die vragen moeten daar worden beantwoord door de beste leraren. Dat is een heel simpele oplossing die bijna niks kost.
    Maar ik vrees dat er de komende 5 jaar nog steeds bitter weinig zal gebeurt op het gebied van Nederlands video-onderwijs. Dat komt doordat de landelijke overheid zich er onvoldoende in verdiept en doordat veel leraren het systeem hard tegenwerken uit angst voor banenverlies.
    Nederland geeft jaarlijks ongeveer 26 miljard euro uit aan klassikaal onderwijs zonder dat is aangetoond dat dat beter is dan onderwijs via internetvideo.
    Nederland loopt hopeloos achter op de VS met video-onderwijs. In de onderstaande weblink staan bijna drieduizend onderwijsvideo’s voor wetenschappelijk onderwijs van de University of California.
    Ik heb beslist geen zakelijke belangen bij video-onderwijs.
    http://www.youtube.com/profile_videos?user=uctelevision&p=r

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *