Onderzoek samenwerkend leren met ICT

Jakko van de Pol is bij het IVLOS bezig te promoveren. Hij houdt zich onder meer bezig met het belang van taakgerelateerde interactie bij samenwerkend leren met behulp van ICT (computer supported collaborative learning; CSCL). Jakko houdt ook een weblog bij. Overigens niet al te intensief (helaas).

Maar vandaag besteedt hij aandacht aan het artikel "How students describe the sources of their emotional and motivational experiences during the learning process: A qualitative approach".
De auteurs van deze bijdrage onderscheiden vijf bronnen van emotionele en motivationele ervaringen. Hun bevindingen zijn enigszins strijdig met datgene wat Jakko tot dusver concludeert. Hij stelt

instead of trying to desing ‘sociable’ environments to create motivation, to enhance collaborative learning processes, it might be better to turn it around and desing functional environments to create succesful collaborative learning, which creates motivation.

Ook interessant:

Leerlingen leren beter samenwerkend met behulp van de computer in tweetallen dan in grotere groepen. Dat blijkt uit het onderzoek waarop onderwijskundige Henny van der Meijden gisteren promoveerde aan Radboud Universiteit Nijmegen.

Aldus de Edusite

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *