Online Educa 2005: globalisering en trends

Editie 2005 van de Online Educa is vanochtend van start gegaan met drie key note’s.

De Italiaanse hoogleraar Riccardo Petrella omschreef zichzelf als een activist tegen privatisering van kennis en leren. Petrella had een cynische kijk op globalisering en rol van kennis daarbinnen. Hij schetste een beeld van een wereld waarin concurrentie vooral ten koste van anderen gaat, en waarin kennis één van de instrumenten is concurrerend te kunnen zijn (naast kapitaal en vrije handel). Een wereld van ieder voor zich. Petrella gaf aan dat educatie anno 2005 ook geheel ten dienste staat van het beter, sneller en goedkoper kunnen produceren. We spreken daarom ook van "human resources": de mens is gereduceerd tot grondstof van het productieproces.

Petrella pleitte voor een trendbreuk, waarin kennis een gemeenschappelijk goed moet worden. Kennis ten behoeve van gemeenschappelijke welvaart en welzijn, in plaats van individuele welvaart en welzijn. Educatie zou mensen met name moeten leren om samen te leren leven. ICT zou dit leren moeten versterken en kennis toegankelijk moeten maken, ook voor hen die deze kennis nog niet bezitten.

Dr. Richard Straub van IBM was veel positiever over globalisering. Hij beschouwde globalisering en de noodzaak om te kunnen concurreren als een gegeven, waarmee we om moeten leren gaan. E-learning zou daar aan moeten bijdragen, maar maakt die ambitie vooralsnog nauwelijks waar. Straub pleitte voor open standaarden en voor een ICT architectuur die gebaseerd is op een service oriented architecture. Een leeromgeving die dan ontstaat moet kunnen inspelen op formeel leren, op leren binnen de context van het werk en op "embedded learning" (min of meer spontaan leren tijdens de uitvoering van het werk). Andere sleutelwoorden bij deze leeromgeving zijn: interoperabiliteit (applicaties moeten met elkaar kunnen "praten"), de lerende centraal en de mogelijkheid om met anderen te kunnen samenwerken.

Brandon Hall ging in op een aantal trends op het gebied van e-learning, zoals:

  • Implementatie. We krijgen een steeds beter beeld van wat, wanneer werkt, en wat er aan verandermanagement nodig is. 
  • Er wordt niet meer gekozen voor geïsoleerde oplossingen, maar voor oplossingen die betrekking hebben op de hele organisatie. 
  • Simulaties worden steeds meer gebruikt als een effectieve manier van leren (realistische situaties, realistische tools en realistische consequenties van handelingen). 
  • In verschillende landen worden andere eisen gesteld aan hoe leren georganiseerd moet worden. 
  • Er worden nieuwe applicaties gebruikt om mee te leren (zoals podcasts, weblogs en wiki’s).

Petrella had een duidelijke boodschap, maar schetste niet echt een perspectief over hoe e-learning zou kunnen worden ingezet. Straub’s pleidooi voor open standaarden en een service oriented approach is natuurlijk prachtig. Maar hij haalde ook wel erg oude argumenten aan over leren in de kennissamenleving. Hall bleef helaas erg oppervlakkig.

Alle berichten over de Online Educa 2005….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *