Online Educa 2005: tot slot

In één van de laatste sessies gingen twee sprekers in op de mogelijkheden en belemmeringen van de toepassing van e-learning in het Midden- en Kleinbedrijf.

Graham Attwell besprak in een hoog tempo de resultaten van een Europees onderzoek (ik ben daar ook bij betrokken). Hij gaf aan dat online cursussen en trainingen binnen het MKB nauwelijks wordt gebruikt. Binnen MKB’s is er nauwelijks sprake van beleid ten aanzien van leren. Ook maken managers zich niet druk om officiële kwalificaties (als medewerkers het werk maar goed uitvoeren). E-learning interesseert hen ook niet veel. Maar binnen MKB’s wordt ICT wel gebruikt voor informele vormen van leren, bijvoorbeeld gericht op probleemoplossing. Attwell noemde Google de belangrijkste e-learning applicatie binnen het MKB.

Je kunt daarbij de vraag stellen of dan sprake is van e-learning. Volgens Attwell wel:

  • De activiteiten zijn doelgericht.
  • De activiteiten worden sterk beïnvloed door de context.
  • Vaak leiden de leeractiviteiten tot gedragsverandering.
  • Er wordt een persoonlijke "knowledge base" ontwikkeld.
  • Werknemers ontwikkelen deze kennis gezamenlijk, leren vindt plaats vis sociale interactie (je vertelt aan collega’s wat je hebt ontdekt).

De meeste e-learning oplossingen, zoals we die kennen, passen volgens Attwell niet bij de wijze waarop binnen het MKB wordt geleerd. Hij ziet meer heil in zogenaamde "social software" (zoals weblogs en wiki’s).

Attwell ging ook in op beleidsmaatregelen om e-learning in het MKB in te voeren. Volgens hem is hierbij sprake van "one size does not fit all": differentiatie is noodzakelijk. Een compleet overzicht is te vinden nin zijn powerpointpresentatie.

De tweede spreker, Michael Repnik, ging ook in op oorzaken waarom e-learning binnen het MKB nauwelijks aanslaat. Volgens Repnik komt dit onder andere omdat het MKB minder kapitaalkrachtig is, minder bewust is van de voordelen van e-learning en omdat bedrijven vaak een zeer specifieke behoefte heeft. Repnik stelde dat MKB’s meestal wel voldoende computers en Internetverbindingen hebben, maar dat hun ICT-infrastructuur onvoldoende is om "zware" e-learning applicaties te kunnen "draaien".

Volgens Repnik is het nodig dat e-learning aanbieders zich meer focussen op het MKB, onder meer door het informele leren te ondersteunen. Ook is het noodzakelijk dat de juiste content wordt gebruikt en eenvoudige technologie. In dit kader verwees hij naar een studie over "Rapid content creation tools". Ook adviseerde Repnik samenwerking met netwerken van MKB’s (organisaties die het vertrouwen genieten van het MKB).

Hij gaf ook het voorbeeld van Siemens die door hen ontwikkelde, kwalitatief goede online content (over beveiliging van informatie) goedkoop beschikbaar stelde aan het MKB.

Al met al zijn er volgens Attwelle en Repnik wel kansen voor e-learning in het MKB. Opvallend is overigens dat het MKB in de VS wel veel vaker gebruik maakt van een leermanagementsysteem. Volgens Repnik zijn Amerikaanse MKB’s meer bereid om in ICT te investeren dan Europese bedrijven uit het MKB.

De laatste sessie was ook over de gehele linie, de minste van deze Online Educa. Drie sprekers gingen in op het gebruik van ICT binnen het hoger onderwijs. Zij kwamen niet veel verder dan opmerkingen als:

  • Als je videoconferencing gebruikt, dan moet je goed weten of studenten de juiste infrastructuur hebben (microfoon, camera).
  • Technische ondersteuning is erg belangrijk.
  • Je moet goed nadenken wanneer je ICT in gaat inzetten en welke technologie je nodig hebt.

De laatste spreker gaf wel nog een aardig voorbeeld van de toepassing van Voice over IP ten behoeve van interviewvaardigheden.

’s Avonds zijn we met zes mensen weer naar Spree Athen gegaan. Tijdens het prima eten trad Peter Siche op. Hij bracht -met pianobegeleiding- typisch Berlijnse liederen uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Dass war sehr schön. Wij waren de enigen die het enigszins konden volgen. De rest van het gezelschap bestond uit Scandinaviërs.

Alle berichten over de Online Educa 2005….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *