Online Educa 2005: trends

Wat waren dit jaar de belangrijkste nieuwe trends van de Online Educa? Heel nieuwe zaken heb ik niet gehoord. Wel viel me het volgende op:

  • Er lag dit jaar een sterk accent op open educational resources, onder meer om de "digital divide" tussen rijke en arme landen te helpen dichten. Daarbij gaat het om open source software en om vrij te gebruiken webbased content.
  • Houd e-learning wat betreft technologie zo simpel mogelijk (bijvoorbeeld door "social software" te gebruiken), zodat e-learning ook in korte tijd kan worden toegepast (rapid e-learning).
  • Behalve eenvoudige technologie, waren educatieve games ook zeer populair.Ik heb geen sessies over dit onderwerp bezocht, maar van collega-congresgangers hoorde ik dat de sessies in het algemeen erg de moeite waard`waren en massaal werden bezocht.
  • E-learning wordt een mondiaal fenomeen. China is een enorme groeimarkt, maar ook Afrikaanse landen maken steeds meer gebruikt van ICT bij de vormgeving van leerprocessen. Desondanks is de ICT-infrastructuur in ontwikkelingslanden vaak nog allerbelabberts. Wel is hier met eenvoudige technologie al vaak enorme winst te behalen (via SMS of mail kunnen regio’s snel worden bereikt, terwijl de post daar voorheen dagen over deed).
  • De afgelopen twee jaar heb ik de aandacht voor informele vormen van "technology enhanced learning" en de aandacht voor mobile learning als een trend omschreven, dit jaar jaar leken deze twee thema’s "business as usual" te zijn. Dat geldt overigens ook de nadruk van e-learning als instrument voor de ondernemingsstrategie.
  • Een aantal bekende grote ondernemingen (die e-learning toepassen, maar er niet aan verdienen, ontbraken tijdens deze Online Educa).
  • Tijdens de Online Educa 2005 werd aangegeven dat anno 2005 zes maanden "een eeuwigheid" waren. Op het terrein van e-learning lijkt dit nogal mee te vallen.

Ondanks dat ik geen revolutionair nieuwe dingen heb gehoord, was het zeker de moeite waard om de Online Educa 2005 te bezoeken. Het is goed om minimaal één keer per jaar een internationaal congres over e-learning te bezoeken (als je op dit terrein werkzaam bent).  Om je breder te oriënteren, ten behoeve van contacten en om wat meer afstand te nemen van de dagelijkse praktijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *