Organisatiecomplexiteit en niet techniek kritische succesfactor

Dag twee van de OWD 2007 werd geopend door de Rotterdamse hoogleraar Frank Go. Ik heb zijn bijdrage niet helemaal kunnen bijwonen omdat ik aansluitend een workshop moest verzorgen.

Go schetste onder meer een beeld van een veranderende samenleving waarin emerging economies (in opkomst zijnde landen als India of China), duurzaamheid (ook slimmer leven en werken, niet alleen ‘groener’), de volgende generatie (je hebt de wereld te leen van je kinderen) en gedistribueerde arbeidspotentieel kernwoorden vormen. Dit laatste betekent bijvoorbeeld dat werk in feite binnen een globaal netwerk kan worden uitgevoerd. Dat is ook noodzakelijk voor een sterk vergrijsde westerse wereld, een een niet-westerse wereld met een overschot aan arbeidskrachten (rond 2020). Dit betekent aandacht voor nieuwe vormen van besturen en aandacht voor cultuurverschillen. Volgens Go is het daarbij ook van belang dat onderwijs en onderwijs opener, meer transparant worden. Dat betekent onder meer het ontsluiten van het materiaal dat je maakt. Binnen deze ontwikkelingen is techniek niet de kritische succesfactor, maar het organiseren van de complexiteit.

Vervolgens is Go ingegaan op adoptiegedrag van (t)e-learning door docenten en niet-docenten binnen het onderwijs (op basis van eigen onderzoek. Go gaf aan dat de volgende factoren cruciaal waren voor de adoptie van (t)e-learning:

  • De gebruikersvriendelijkheid (ICT moet bijvoorbeeld ook aansluiten bij de manier waarop docenten les willen geven).
  • Aansluiting bij normatieve overtuigingen (wat vinden mijn collega’s er van?).
  • Netwerk externaliteit (wat vindt mijn  omgeving er van?)

Voor docenten is verder de perceptie van ondersteuning belangrijk (waar kan ik op rekenen), en voor niet-docenten de bruikbaarheid (o.a. kan ik mijn werk er beter mee uitvoeren?).

Zoals gezegd, moest ik eerder weg. Maar de key note van Frank Go staat op de website van Surf zodat ik het einde alsnog kan bekijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *