Gedragen AI chatbots zich vergelijkbaar als mensen (onderzoek)?

Mei et al. (2024) hebben een Turingtest uitgevoerd met AI-chatbots. Ze hebben onderzocht hoe chatbots zich gedragen in een reeks klassieke gedragsspellen die zijn ontworpen om eigenschappen zoals vertrouwen, eerlijkheid, risicomijdend gedrag, en samenwerking te stimuleren. Verder hebben de onderzoekers gekeken hoe AI-chatbots reageren op een traditionele Big-5 psychologische vragenlijst

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hebben geavanceerde leertechnologieën de potentie om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren?

Page Yousey verkent in deze bijdrage een aantal geavanceerde leertechnologieën en beschrijft de potentie ervan om de ontwikkeling van werknemers een drastische impuls te geven en de groei van organisaties te bevorderen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De omgang met AI in de klas

Gisteravond heb ik een webinar verzorgd voor studenten van de postgraduaat Onderwijstechnoloog van de Vlaamse Hogeschool UCLL. Het onderwerp: het gebruik van (generatieve) AI binnen het onderwijs. Verder deel ik weer bijna zestig links over generatieve AI via deze bijdrage. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video’s over goede voorbeelden van AI voor leren, opleiden en onderwijs

Harvard beschikt over een Harvard GenAI Library for Teaching and Learning waar je een flink aantal video’s vindt van docenten die laten zien hoe zij generatieve AI in het onderwijs gebruiken. Er is ook een vergelijkbaar Nederlands/Belgisch initiatief in de maak. Doe je mee? This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zegt psychologisch onderzoek over hoe sociale media jongeren beïnvloeden

De American Psychological Association (APA) heeft onlangs een paper gepubliceerd (pdf) waarin de auteurs op basis van de psychologische wetenschap ingaan op de ontwikkeling van jongeren en de relatie met het gebruik van sociale media. Volgens de APA is het noodzakelijk om nieuwe, verantwoorde veiligheidsnormen in te voeren om schade

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Helpen ChatGPT-achtige AI-chatbots lerenden bij het leren? Wat zegt een eerste meta-studie?

In Do ChatGPT-Style AI ChatBots Help Students Learn? Yes, But There Are Caveats, Says Research doet Eric Ofgang verslag van de volgens mij eerste meta-analyse naar de bijdrage van AI chatbots aan het verbeteren van het leerproces van lerenden. Ofgang neemt tegenstrijdige uitkomsten waar. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder