Wat houdt studenten bij de (online) les?

Vier Zuid-Afrikaanse onderzoekers doen in Surviving the shipwreck: what makes online students stay online and learn? verslag van een online cursus die te kampen had met een hoge uitval. Zij hebben onderzocht wat maakt dat een bepaalde groep studenten niet uitviel. Volgens deze onderzoekers wordt dit gegeven (in dit experiment) bepaald door drie aspecten.

In de eerste plaats de game metafoor. Doel georiënteerde studenten hielden bijvoorbeeld niet van games, activiteit-georiënteerde studenten juist wel.  Studenten ervoeren ook vaak een kloof tussen leerdoelen en de doelen van de game. Ook misten studenten onder meer teamleden, een actief committment en actieve participatie. De tweede factor is de begeleider (rollen en competenties). Studenten die vonden dat de begeleider goed voor hen zorgde, bleven tot het einde ‘bij de les’.Het derde aspect -tot slot- wordt gevormd door de affectieve dimensies van peer support in een omgeving waarin geen persoonlijk contact mogelijk is. Als men zich prettig voelde bij collega-studenten, dan viel men niet uit.

Het paper beschrijft voornamelijk een theoretisch kader. De uitwerking van de resultaten had uitgebreider gekund.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *