Engelse impressie portfoliobijeenkomst SURF-JISC

Verleden week schreef ik over de portfoliobijeenkomst van JISC en SURF. Vandaag wees Marij Veugelers mij en andere Nederlandse deelnemers aan deze meeting op de impressie van één van de Britse collega’s, George Roberts. Volgens Roberts zouden in de samenwerking vier thema’s centraal moeten staan: Valuing the learner: difference and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke “dingen” doe ik binnen het onderwijs liever via Internet?

Grandon Gill heeft op een rijtje gezet welke dingen met betrekking tot onderwijs hij liever via Internet doet, dan offline. Gill somt er dertien op ("alle 13 goed?"). Belangrijke criteria hierbij zijn tijdsbesparing, formatieve beoordeling en feedback geven, samenwerking ondersteunen en de cursus aanpassen aan de behoeften van de lerenden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ePortfolio special Canadian Journal of Learning and Technology

Via Distance Educator kom ik net een ePortfolio special van de Canadian Journal of Learning and Technology tegen. Deze special lijkt een aantal interessante bijdragen te bevatten. Drie voorbeelden. 1) In Directions for Research and Development on Electronic Portfolios formuleren Philip Abrami en Helen Barrett -na een uitgebreide introductie op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Whitepaper gamebased learning

Voor wie meer wil weten over gamebased learning, kan bijvoorbeeld dit whitepaper van Pixelearning lezen. Maar erger je niet aan het juichende toontje. Gamesbased Learning enables learners to undertake tasks and experience situations which would otherwise be impossible and/or undesirable for cost, time, logistical and safety reasons. This paper serves

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Portfoliobijeenkomst JISC-SURF, deel 2

Tijdens tweede dag van de Brits-Nederlandse e-Portfolio bijeenkomst is onder meer gesproken over onderzoek naar portfolio’s en over eventueel gezamenlijk op te pakken activiteiten. Enkele highlights. Hoe kunnen bepaalde processen binnen het onderwijs door web services kunnen worden ondersteund? Neem een aankomende student die deel wil nemen aan een bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs, dát heb ik er aan!

Indira Reynaert blikt terug op een studiemiddag over weblogs in het onderwijs. Zij bespeurde zowel nieuwsgierigheid als angst voor de volgende vernieuwing. Indira verwacht dat veel tijd zal verstrijken voordat mbo-docenten massaal gaan bloggen: Maar natuurlijk geeft dat niets, want bloggen is niet zaligmakend en zeker niet voor iedereen weggelegd.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geen onderwijsvernieuwing door ICT

In Engeland heeft de overheid de aanschaf van digitale leermiddelen gefaciliteerd. Dat heeft echter niet geleid tot innovatie van het onderwijsleerproces, aldus het artikel ‘No innovation’ in e-learning A study by the Content Advisory Board to the Department for Education and Skills found that the introduction of e-Learning Credits to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder