Ga naar de inhoud
WilfredRubens.com over leren en ICT

WilfredRubens.com over leren en ICT

Ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning en e-learning

  • Over mij
  • Mijn artikelen
  • Mijn boeken
  • Mijn presentaties
  • Boeken over leren en (t)e-learning
  • Home
  • Mijn diensten
  • Stappenplan TEL
  • Richtlijnen TEL
  • Contact
  • Disclaimer en Privacy

Van vraaggericht naar competentiegericht leren

15 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Ik moet toegeven dat ik de sessie van Jeroen van Merriënboer niet heel aandachtig heb gevolgd. Hij ging eerst in op de redenen om meer competentiegericht leren. Het onderwijs is vaak sterk gefragmenteerd. We moeten meer naar complexe, holistische domeinen. Met veel aandacht voor relaties tussen domeinen. Ook zijn er

Lees verder

Leiden lerenden tot veranderingen?

15 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Na een leuk optreden van stand-up comedian Wilko Terwijn was het de beurt aan Diana Oblinger, vice-president van de Educause en onder meer auteur  van publicaties over de net-generation. Het was daarom niet verbazingwekkend dat haar presentatie met de titel Balancing Agility and Stability in Higher Education vooral ook over

Lees verder

Het erkennen en ontwikkelen van competenties van werkenden

15 november 2006 Wilfred Rubens Een reactie

Ik heb tijdens de Surf Onderwijsdagen ook een sessie bijgewoond waarin ingegaan werd op ervaringen van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) met het erkennen van elders verworven competenties (EVC). De HvA heeft hiervoor inmiddels een apart centraal EVC-centrum voor opgericht, bedoeld voor werkenden die weer willen leren ten behoeve van

Lees verder

Connectivisme: Siemens-Simons: 0-1

15 november 2006 Wilfred Rubens 5 reacties

Gisterochtend trad George Siemens op tijdens de SURF-onderwijsdagen. Die pre-conference heb ik gemist. Daarom ben ik ’s middags naar zijn sessie gegaan. Uiteraard ging hij daarbij in op het connectivisme. Helaas is hij wat mij betreft daarbij gedeeltelijk door het ijs gezakt. Siemens ging eerst in hoog tempo door vigerende

Lees verder

Gepersonaliseerd leren

14 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

De sessie Perspectives for personalised learning van Johan Peter Paludan (van het Copenhagen Institute for Futures Studies) was vooral conceptueel van aard. Paludan deed dit overigens heel aardig. Maar als je verwacht had om ook praktische toepassingen van "personalised learning" te zien, dan kwam je bedrogen uit. Paludan houdt zich

Lees verder

Surf Onderwijsdagen: de opening

14 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

"Een goede keynote spreker zet datgene wat je al weet, nog eens goed op een rij". Dit vertelde Jan Geurts, mijn toenmalige baas bij BVEnet, mij een aantal jaren geleden. En wat dat betreft was Emile Aerts van Philips Research een prima openingsspreker van de achtste editie van de Surf

Lees verder

Presentatie e-learning in het MKB

14 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Vanavond mag ik een presentatie verzorgen over (t)e-learning in het midden- en kleinbedrijf. Doelgroep: een aantal ondernemers die actief zijn binnen GroenLinks. Inhoud: Wat is effectief leren? Waarom is leren belangrijk voor het MKB? Wat is e-learning? Is e-learning wat voor het MKB? Wat kan/moet GroenLinks hiermee? De presentatie (pdf)

Lees verder

De onderwijskundige voordelen van bloggen

13 november 2006 Wilfred Rubens Een reactie

Er zijn geen aanwijzingen dat weblogs een zinvolle aanvulling zijn voor het bestaande doceer-leerproces. Dat is één van de conclusies uit het artikel What’s it Worth? The Perceived Benefits of Instructional Blogging van de Amerikaanse onderzoekers William F. Brescia en Michael T. Miller. Volgens mij is deze vraagstelling te vergelijken

Lees verder

Campagne voeren voor 22 november

13 november 2006 Wilfred Rubens 6 reacties

Mijn weblog krijgt de laatste tijd steeds meer bezoekers. Opvallend is dat veel bezoekers hier via Google komen als zij opzoek gaan naar stemadviezen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Laat ik daarom deze doelgroep maar eens proberen te bedienen. Afgelopen zaterdag heb ik op straat voor GroenLinks campagne gevoerd voor de

Lees verder

De toekomst van (t)e-learning in het hoger onderwijs

12 november 2006 Wilfred Rubens Laat een reactie achter

Het artikel The Future of Online Teaching and Learning in Higher Education: The Survey Says… van Kyong-Jee Kim en Curtis J. Bonk is gebaseerd op een recent onderzoek,  waarin docenten en managers in het Amerikaanse hoger onderwijs zijn ondervraagd over ontwikkelingen op het gebied van (t)e-learning. De onderzoekers hebben naar

Lees verder

Berichten paginering

«Eerdere berichten 1 … 791 792 793 794 795 … 901 Volgende berichten»
nl Dutchen English
nl nl
  • Mastodon
  • LinkedIn
  • Flickr
  • YouTube
  • RSS feed

Wilfred Rubens

Wilfred

E-learning, zelfstandig adviseur, edublogger, politiek, onderwijs, pedagogiek, learning & development, education, leren, opleiden

Laatste posts in je mailbox?


Loading

Nieuwste posts

  • Waar ik me de afgelopen week over verwonderd heb, als het gaat om generatieve AI (deel 17)
  • Drie dimensies van educatieve betrokkenheid en de rol van AI
  • Onderzoek naar social presence in online leeromgevingen
  • Vergelijking raamwerken voor AI-geletterdheid (mijn 9000ste blogpost)
  • AI als ‘game-changer’ voor L&D?

Laatste reacties

  • Wilfred Rubens op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Jan Pollet op AI doordacht gebruiken voor leren. Gaat dat wel lukken (denk aan de smartphone)?
  • Wilfred Rubens op Blended onderwijs: de kloof tussen weten en toepassen

Blogarchief

Steekwoorden

actief verwerken Artificiële Intelligentie big data blended learning chatbot conferenties coronacrisis curriculumontwikkeling didactiek digitale geletterdheid digitale leeromgeving disruptive innovation e-learning effectiviteit elearning formeel-informeel leren Generatieve AI implementatie innovatie iPad kritiek L&D learning analytics learning design leertechnologie massive open online courses MOOC motivatie onderwijsvernieuwing onderzoek Online Educa Berlijn online leren ontwerp open education pedagogiek personalisering privacy professionalisering sociale media technology enhanced learning tips trends video virtual reality werkplekleren
Logo WRB
WordPress thema: Treville door ThemeZee.