Edu@2020

De laatste sessie vóór de afsluitende keynote had een wat ander karakter. Na de opening liet Richard Katz (vice-president van de Educause) aan de hand van een zelf gemaakte film zien hoe het hoger onderwijs in 2020 vorm kan krijgen. Hij geeft zich daarbij laten inspireren door de film Epic 2014.

In deze film werd een -wat mij betreft- pessimistisch beeld van het hoger onderwijs geschetst. Katz illustreerde in zijn film dat het hoger onderwijs de laatste 1000 jaar eigenlijk nauwelijks is veranderd. Nog steeds vertelt de alwetende professor aan zijn leerlingen hoe de wereld van zijn vakgebied er uit ziet. Katz verwacht dat dit de komende 15 jaar radicaal zal veranderen, mede als gevolg van nieuwe technologieën. Bedrijven als Disney, Google, Microsoft en de filmindustrie in  Hollywood zullen diensten op het gebied van hoger onderwijs aanbieden. En wel op een veel aantrekkelijkere manier dan de traditionele universiteiten doen. Dus in de vorm van edutainment, gaming en het gepersonaliseerd aanbieden van content (adaptieve technologie). De traditionele universiteiten kunnen -als zij niet veranderen- in dit scenario slechts overleven door in goedkoop gestandaardiseerd aanbod te voorzien, en met elkaar samen te werken.

Na de film gingen Norman Wise (JISC) en Leo Plugge (WTR van Surf) met Katz (en met de zaal) in discussie. Plugge vreesde in Katz’ scenario vooral een financiële kloof. Mensen die het kunnen betalen, kopen het "fancy" aanbod, voor hen die minder geld hebben blijft de eenheidsworst. Die vrees is volgens mij inderdaad reëel, als Katz’ scenario klopt. Maar ik was het niet eens met Plugge toen hij stelde dat leren altijd face-to-face plaats zal vinden, via persoonlijk contact. Deze opvatting is sterk vanuit de huidige technologie geredeneerd. Ik verwacht dat we in 2020 over technologie beschikken waarbij je ook samen kunt leren en werken met personen waarvan het lijkt alsof ze in dezelfde ruimte zijn. Twee jaar geleden heb ik daar een voorbeeld van gezien tijdens de Online Educa. Dus over 15 jaar is dergelijke technologie vast volwassen. Plugge verwacht ook een tegenbeweging, net als in Nederland nu het geval is met het ‘nieuwe leren’. Zou kunnen.

Sterk vond ik ook dat we helder moeten hebben wat de kern is van ons onderwijs. Anders -zo werd gezegd- zullen technologische en economische krachten het onderwijs gaan sturen.Werkgevers klagen namelijk alleen als lerenden bepaalde operationele vaardigheden niet beheersen. Het gaat hen bijvoorbeeld niet om beroepsvorming of om humanistische waarden. Terwijl dat wel een belangrijke taak is van het onderwijs!

Verder werden vraagtekens gesteld bij de kwaliteit van ‘Disney-cursussen’ en of  werkgevers deze manier van leren wel op prijsstellen. En ik geloof dat het Wise was die terecht stelde dat toekomstscenario’s altijd onzeker zijn omdat je bepaalde ontwikkelingen/technologieën niet hebt zien aankomen.

Maar wat mij betreft is dat niet aan de orde. Het gaat er om dat dergelijke scenario’s je aan het denken zetten over de ontwikkeling van het onderwijs. Het lijkt me daarom ook boeiend om voor het middelbaar beroepsonderwijs eens dergelijke scenario’s te ontwikkelen. Want ook daar is het belangrijk regelmatig terug te gaan naar de kern van je werk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *