Weblogs vs discussiefora

Waarom zouden we in het onderwijs weblogs gebruiken als we al beschikken over online discussiefora? Deze vraag krijgen bloggers in het onderwijs ongetwijfeld vaak gesteld. Sebastian Fiedler heeft hierover een interessante bijdrage gepost, waarin hij een andere blogger uitgebreid aanhaalt. Samenvattend komt het er op de neer dat discussiefora onderwerpgecentreerd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Catechismus voor e-learning

GrayHarriman.com is een website met veel informatie over e-learning en aanverwante zaken. De indeling doet wat willekeurig aan. Er zijn onder andere aparte onderdelen over e-learning, online learning, instructional design, standaarden, open source en e-books. Maar de inhoud is indrukwekkend. Veel beschrijvingen en als je meer wilt weten, kun je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moodle en LAMS integreren

Interessante marktontwikkeling. Twee belangrijke, elkaar aanvullende, open source e-learning applicaties gaan integreren: Moodle, the world’s leading open source Course Management System, and LAMS, the world’s leading Learning Design system, today announced plans for integration. This means thousands of existing Moodle sites will be able to easily incorporate the revolutionary “digital

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat mogen studenten in hun portfolio opnemen?

Gisterochtend hebben we op mijn werk een aantal vertegenwoordigers van Zweedse universiteiten op bezoek gehad. Ik heb een presentatie gehouden over het gebruik van elektronische portfolio’s aan de Universiteit Utrecht. De Zweedse collega’s waren zeer belangstellend. Maar één vertegenwoordiger stelde een -in mijn ogen- wel erg vreemde vraag. Hij vroeg

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching

Het is niet eerlijk. Er verschijnen veel te veel publicaties waarvan je denkt: "Interessant, wil ik lezen". Zo langszamerhand groeit mijn weblog uit tot een archief met een hoog "to do" gehalte. Ik kom bijvoorbeeld net (via Stephen Downes) de volgende publicatie tegen: O’Neill, G. Moore, C. en McMullin, B.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder