Studenten computerfoob?

Vanmiddag heb ik een groep medicijnenstudenten een korte instructie van de elektronische leeromgeving Synergeia gegeven. Deze elektronische leeromgeving is een aantal jaren geleden ontwikkeld in het kader van een Europees project. De gratis omgeving is speciaal bedoeld voor samenwerkend leren. Wij gebruiken de omgeving binnen het SURF-project "Multiprofessioneel leren met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verslag Educause 2004

Op de website van SURF staat een rapport dat de "Eduguides" hebben geschreven van de laatste Educause. Het Nederlandstalige rapport kent een aantal hoofdstukken zoals "Leadership and Management",  "Training and Support" en "Teaching and Learning".  Na de inleiding volgt overigens eerst een algemene analyse, waarin Wijnand Aalderink en Marij Veugelers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stickey ePortfolio System

In dit artikel probeert Ali Jafari inzichtelijk te maken welke "uitdagingen" instellingen voor hoger onderwijs moeten aangaan om het elektronisch portfolio met succes te ontwikkelen en te implementeren. De niet-technische lezer zal zich door een aantal passages moeten heen worstelen. En wat Jafari schrijft over het content management systeem zal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Internet-generatie en de bibliotheek

Universiteitsbibliotheken hebben zich de laatste jaren gestort op Internettechnologie. Je kunt niet alleen catalogi online raadplegen (en boeken reserveren), maar het is bij veel instellingen ook mogelijk om wetenschappelijke artikelen online op te zoeken en te downloaden. Ook spelen bibliotheken een steeds belangrijkere rol bij het toegankelijk maken van kennis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Media multitasking

Er is een Amerikaanse studie uit die probeert te onderbouwen dat jongeren vandaag de dag meerdere media tegelijkertijd kunnen gebruiken (multitasking): "we find that heavy use of any of four different media tends to predict heavy use of most other media.(…) How could kids possibly devote that much time to

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat hebben succesvolle e-learning implementaties met elkaar gemeen?

Via de weblog e-learnopedia kom ik net de studie "What are Common Factors and Best Practices of Institutions that have Been Successful at e-Learning?" tegen.Het is een paper van 60 pagina’s, maar gelukkig is ook een samenvatting beschikbaar. Eén van de bevindingen luidt: "To successful institutions Internet-supported learning is an

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Case studie Mobile learning

Ik sprak onlangs met mensen van het onderwijsinstituut van het UMC in Utrecht over de toepassing van "mobile learning". Vandaag kwam ik een Nederlandse case studie tegen over mobiel leren: Using Mobile Technology to Enhance Students’ Educational Experiences. De case studie is verschenen als Educause publicatie. Het paper onderscheidt onder

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van klaslokaal naar leeruimte

Diana Oblinger geeft in dit artikel aan dat studenten mede dankzij Internettechnologie bij een onderwijsinstelling niet meer alleen leren in fysieke ruimtes, zoals een klaslokaal.  Zij stelt dat "the space need no longer be defined by “the class” but by “learning.”" Zij introduceert het begrip "leerruimtes" (learning spaces). Volgens Oblinger

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder