Rapid e-learning?

Veel organisaties schrikken terug van e-learning omdat de ontwikkeling van content (online leerateriaal) arbeidsintensief en (dus) duur is.
Jennifer de Vries van Bersin & Associates stelt in LTI Magazine:
"Although this approach is proven and works well, it breaks down for time-critical problems. It demands a team of skilled professionals and it can take months to complete. The results from our survey show that this waterfall process simply takes too long and costs too much for many business situations."
Zij ziet als nieuwe trend èn als oplossing van dit probleem "rapid e-learning". Volgens De Vries is sprake van rapid e-learning als dit te realiseren is in een korte tijdsspanne ("short timeframes") en als de content gemakkelijk te ontwikkelen is ("ease of development"): "The key to a successful Rapid E-Learning program is having a development process (including tools) that makes it easy and quick for a SME to develop a course."
Ik vind het ook interessant dat zij benadrukt dat gebruik gemaakt kan worden van eenvoudige technologie.
Terecht perkt ze de toepasbaarheid sterk in: "We believe that Rapid E-Learning techniques are best used for teaching conceptual information ." Het gaat dan om kennis die erg veranderlijk is en waarvan het belangrijk is dat de lerende er op korte termijn over beschikt.
Volgens mij kan "rapid e-learning" dan ook eerder gebruikt worden in high tech-bedrijven en voor verkopers die snel op de hoogte moeten raken van nieuwe producten (om de "time to market" te verkorten; denk aan de farmaceutische industrie).
Dit zijn overigens argumenten die al een aantal jaren worden gebruikt, vooral ook door aanbieders van synchrone leeromgevingen (zoals WebEx of Centra). Rapid e-learning is dus eerder een nieuwe naam, dan een nieuwe trend.
Tenslotte vind ik het jammer dat "rapid e-learning" door De Vries beperkt wordt tot content, daar waar communicatie en interactie op afstand ook meerwaarde kunnen hebben ten behoeve van snel e-learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *