Reflecties op de toepassing van social media in het onderwijs (#in)

Brian Croxall reflecteert op de wijze waarop je social media in het onderwijs kunt gebruiken. Op basis van eigen ervaringen geeft hij aan wanneer de inzet van applicaties als Twitter en Google Wave wel of niet werkt. Enkele van mijn conclusies op basis van zijn bijdrage:

  • Twitter werkt als zinvol instrument voor leren als het wordt gepresenteerd als faciliteit (en niet als verplichting), en als een bepaalde 'kritische massa' aan lerenden gemotiveerd zijn om deze microblog tool te gebruiken.
  • Je kunt een wiki prima gebruiken om lerenden gezamenlijk aantekeningen te laten maken. Croxall deed dat in de vorm van een opdracht. Lerenden kregen daardaar meer grip op de leerstof, en zagen er snel het nut van in. De verplichting om social media te gebruiken voor leerdoeleinden werkt dus als de opdracht betekenisvol is. Wat dat betreft is er volgens mij weinig verschil met andere applicaties.
  • Gebruik tools pas als de eerste kinderziektes er uit zijn gehaald. Toen Google Waves werd geïntroduceerd, hadden veel lerenden moeite om een account te krijgen. Bovendien had deze applicatie -gezien het doel- voor lerenden weinig toegevoegde waarde, ten opzichte van de wiki (waar men inmiddels aan gewend was).
  • Technische knelpunten belemmerden ook nu weer het zinvolle didactische gebruik ervan.

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *