Past web 2.0 wel binnen het hoger onderwijs?

Tijdens mijn druk bezochte workshop op de Surf Onderwijsdagen 2007 (OWD 2007), stond de vraag centraal:


Past web 2.0 wel binnen de wereld van het hoger onderwijs?

Ik wilde drie stellingen na een korte inleiding bediscussiëren.

 

We zijn vooral stil blijven staan bij de eerste stelling. Bij de vraag of je meer sympathie hebt voor David Weinberger’s optimistische standpunt over wiki’s (voor leren) of meer sympathie voor Andrew Keen’s pessimistische standpunt over wiki’s (voor leren). Volgens mij was er na discussie redelijke consensus over het gebruik van wiki’s.

  • Je kunt wiki’s goed inzetten ten behoeve van het onderwijs. Hoe je dat doet is afhankelijk van je doel. In de meeste gevallen is begeleiding daarbij wel gewenst.
  • Je kunt wiki’s inzetten met begeleiding. Maar het is niet wenselijk om wiki’s in te zetten op een instructieve manier (vergelijk Downes’ onderscheid tussen free learning en control learning).

De tweede stelling ging over weblogs in het onderwijs. Kun je lerenden verplichten een weblog bij te houden? Helaas konden we er maar kort stil bij staan. Maar waar vooral de nadruk op werd gelegd is om -als je daar voor kiest- het gebruik van weblogs vooral te stimuleren en te faciliteren. En expliciet inbouwen in het curriculum. Via de sms-wall werd terecht opgemerkt dat het belangrijk is om vrijblijvendheid daarbij te voorkomen.


SMS Wall
Originally uploaded by PiAir (Old Skool).

Ik had tijdens de sessie dus ook de beschikking over een sms-wall (zie bovenstaande foto). Je kon meedoen door een bijdrage te sms-en. Dat viel me niet mee. Vooral niet tijdens de introductie. Er zijn grenzen aan mijn multitaskend vermogen, heb ik gemerkt. Met andere woorden: de sms’jes leidden me af tijdens de inleiding. Tijdens de discussie ging dat beter.

Nadeel is wel dat je je regelmatig moest omdraaien om de berichten te zien. Een andere beperking is dat maar vijf bijdragen tegelijkertijd op het scherm pasten. En dat betekende dat (interessante) bijdragen snel verdwenen omdat best veel smsje’s werden verstuurd. Ik heb nog via een omweg (en met dank aan Keith Russell) schermafdrukken  van de smsje’s gekregen. Alleen worden de langere (en meest interessante) bijdragen afgebroken. Zo is onder andere de bijdrage geplaatst: in het onderwijs is begeleiding en coaching per definiti.

Een voordeel van de sms-wall is wel dat mensen uitgebreider kunnen reageren, die zich niet op hun gemak voelen om in een zaal met ongeveer honderd mensen de microfoon te vragen. Alleen al daarom vond ik deze aanpak de moeite waard. Het vergroot ook de interactiviteit. Zie ook de opmerkingen van Pierre Gorissen over de sms-wall.

De sessie schijnt trouwens goed geëvalueerd te zijn, zo vertelde de organisatie mij. Ik moet de exacte uitslag nog ontvangen. Ook kreeg ik het verzoek om de wiki van deze workshop open te stellen voor verdere discussie (met name over de tweede en derde stelling). Dat zal ik ook doen. Ik zal de content van deze wiki wel opnieuw ordenen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *