Social software in het bedrijfsleven

Verleden week kreeg ik de vraag of het onderwijs (en dan met name het hoger onderwijs) social software vaker gebruikt ten behoeve van het leren dan het bedrijfsleven deze applicaties gebruikt voor leren.  Mijn reactie luidde

Het valt me inderdaad op dat binnen het onderwijs in elk geval meer wordt nagedacht over social software tbv het leren. Athans: door een aantal mensen! Desalniettemin gebeurt er binnen bedrijven ook van alles. Zie http://www.frankwatching.com/archive/2007/04/05/web-20-dringt-bedrijven-binnen-2/ Dus of die adaptieketen via het onderwijs naar het bedrijfsleven toeloopt vraag ik me af. Ik zie veel mogelijkheden voor social software binnen bedrijven. Vooral omdat ik social software vooral interessant vind voor informeel leren. En dat gebeurt meer en veel natuurlijker binnen bedrijven. Wat wel meer binnen bedrijven speelt is de vraag of je niet het risico loopt om bedrijfskritische informatie te lekken als je werkt met publieke blogs etc. Wat betreft de toepassingen. Ik denk dat podcasts binnen bedrijven ook gebruikt worden om een boodschap (van de bedrijfsleiding) uit te zenden. Dus minder gericht op tweerichtingscommunicatie. Binnen het onderwijs zie ik dat niet zo snel gebeuren. Verder zie ik weblogs ingezet worden om te communiceren over het bedrijf en minder over jezelf en jouw leerproces (dat gebeurt meer door onderwijsmensen, heb ik het gevoel). Dus ja: er zijn wel accentverschillen als het gaat om toepassingen.

Ik moest hier aan denken toen ik The state of social networking software for the enterprise las. De auteur beschrijft een aantal voorbeelden van tools die ik nog niet kende.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *