Sociale media wisselend omarmd door Fortune 500 (#in)

Robin Good besteedt aandacht aan een onderzoek naar het gebruik van sociale media door de zogenaamde 'Fortune 500' bedrijven. Good concludeert dat sociale media steeds vaker worden omarmd door deze bedrijven. Ik constateer dat sprake is van een wisselend beeld.

Het aantal bedrijven dat Twitter gebruikt om met klanten te communiceren is weliswaar explosief gestegen (in één jaar tijd vann35 naar 60%), maar het aantal bedrijven dat weblogs gebruikt voor de externe communicatie is daarentegen gedaald van 39% naar 32%. Facebook wordt door 56% van deze bedrijven ingezet.

In het artikel wordt ook specifieker gekeken naar de branches, en naar de verschillen tussen de 'hoogste' 200 bedrijven, en de 'laagste' 200 bedrijven in deze top 500 (de hoger geplaatsten hebben bijvoorbeeld naar verhouding vaker een blog). Verreweg de meeste bedrijven die besluiten een blog in te zetten, gebruiken deze ook daadwerkelijk voor interactie.

Overigens doet omvang er lang niet altijd toe, als het gaat om adoptie van sociale media:

Regardless of the motivation, the F500 companies have been less likely to adopt social media tools than their smaller, fast-growing counterparts.


Wellicht zijn kleinere bedrijven op korte termijn besluitvaardiger en daadkrachtiger als het gaat om het in gebruik nemen van nieuwe technologie.

De onderzoekers, Nora Ganim Barnes en Eric Wattson, concluderen tenslotte dat het belang van sociale media binnen het bedrijfsleven in het algemeen toeneemt (hoewel het gebruik van weblogs dus stagneert), en dat Amerikaanse (vaak mondiale) marktleiders in toenemende mate bereid zijn om op een meer transparante manier te interacteren met belanghebbenden.

Een wat vreemde conclusie, als je het mij vraagt, omdat de kwantiteit aan bijdragen nog niets zegt over de kwaliteit van de interactie.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *