Succesvol blended-learning (#in)

 

Hoe moet een blended-learning opleiding opgezet en ingericht worden om een succesvolle opleiding te zijn?

Deze vraag staat centraal in het paper "Succesvol blended-learning" van Karline Timmermans. Karline was één van de studenten aan de post-HBO opleiding E-learning van Fontys Hogescholen, waar ik sinds een aantal jaren gastdocent ben.

Via onder meer mijn blog heeft Karline een tijd geleden een oproep geplaatst om mee te doen aan een online vragenlijst. Samen met een literatuuronderzoek vormen de resultaten van deze vragenlijst de basis van dit paper.

In dit werkstuk benadrukt Karline het belang van afstemming en samenhang tussen face-to-face leren en online leren. Zoek dus naar de meerwaarde van de verschillende vormen van leren, en focus op die meerwaarde bij het didactisch ontwerp. Start daarbij bij de leerdoelen.

Verder valt op dat de respondenten vooral gebruik maken van 'klassieke' e-learning tools, zoals de elektronische leeromgeving/het leermanagementsysteem die ook redelijk 'traditioneel' worden ingezet (kennisoverdracht, toetsen). De respondenten hebben meestal ook positieve ervaringen met blended learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *