Surf Onderwijsdagen: de opening

"Een goede keynote spreker zet datgene wat je al weet, nog eens goed op een rij". Dit vertelde Jan Geurts, mijn toenmalige baas bij BVEnet, mij een aantal jaren geleden. En wat dat betreft was Emile Aerts van Philips Research een prima openingsspreker van de achtste editie van de Surf Onderwijsdagen. Aerts vertelde geen heel nieuwe dingen. Integendeel. Wel wist hij zijn gehoor  te boeien door uitvoerig en met behulp van humor in te gaan op de ontwikkelingen die Philips en Philips Research de laatste decennia heeft doorgemaakt. Aerts liet onder meer zien dat creativiteit en ondernemerschap belangrijke eigenschappen van de medewerker van de 21ste eeuw zijn (voor zover we dat nu althans kunnen overzien).

Philips staat voor de uitdaging om technologie te ontwikkelen die betekenisvol is en tegelijkertijd eenvoudig ("sense and simplicity"). Deze technologie moet ook in staat zijn zelf een markt te creëren (de televisie was bijvoorbeeld eerder beschikbaar dan dat er televisie uitzendingen waren). Het gaat er bij Philips verder om dat kennis wordt omgezet in patenten. Ook moet die technologie zich aankunnen passen aan de individuele wensen van de eindgebruiker. Sleutelwoorden daarbij zijn open innovatie en open standaarden.

Behalve vakkennis moeten medewerkers daarom volgens Aerts vaardig zijn om in teams te werken, over verschillende kwaliteiten beschikken (niet alleen maar gespecialiseerd in één discipline) en flexibel zijn (geen 9 tot 5 mentaliteit). Medewerkers moeten verder bereid zijn om zelf als eerste nieuwe producten te gebruiken (early adopters) en zij moeten in staat zijn om een ingewikkeld product of procedée in korte tijd aan een grote groep duidelijk te maken.

Volgens Aerts ontwikkelen lerenden deze competenties op dit moment onvoldoende binnen de huidige curricula, en wordt ook het belang van ondernemerschap onvoldoende onderkend. Ook is ons onderwijssysteem volgens deze openingsspreker "low profile and "low budget" en zullen lerenden vooral "eager" moeten zijn (en niet alleen slim).

In de volgende berichten zal ik ingaan op andere bijdragen van de Surf Onderwijsdagen. Ik ben echter weinig online (en laat thuis) dus het kan voorkomen dat de berichten iets later worden gepost dan mij lief is.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *