Tijd voor herwaardering van formeel leren? (#in)

Ben Betts levert kritiek op het 70/20/10-model dat benadrukt dat werknemers meer leren van meer informele vormen van leren, dan van formele vormen van leren (terwijl we juist daar het meeste geld aan besteden). Het model zou namelijk niet gebaseerd zijn op onderzoek. Volgens Betts wordt in dit kader een EDC-studie aangehaald, op basis waarvan je volgens hem dit model niet kunt gebruiken.

Betts stelt ook:

To generalize on how much of our learning is sourced from informal happenstance is somewhat missing the point in my mind. Measuring how much of your learning is informal sounds a lot like asking for an ROI on your Social Media initiative; nice landing, wrong airport.

Aan de hand van de leercurve van Ebbinghausen probeert Betts te illustreren dat we ons -zeker bij onervaren medewerkers- moeten eerst focussen op formeel leren:

If you really want to make informal learning fly, I’m suggesting that you need to remember the Learning Curve and get the formal learning right first.

Ik heb behoefte hier een paar opmerkingen bij te maken:

  • Er is geen sprake van een zwart-wit tegenstelling als het gaat om formeel-informeel leren. De werkelijkheid is complexer.
  • In zijn paper "Leren in werktijd" haalt mijn oud-collega Harm Weistra meerdere onderzoeken aan waaruit blijkt dat binnen organisaties leren inderdaad veel vaker informele kenmerken heeft (de 80-20 indeling klopt wel ongeveer).
  • Betts heeft weinig oog voor de leerdoelen, in relatie tot leeractiviteiten. En leerdoelen zijn binnen organisaties aan verandering onderhevig. Algemeen gesteld hoeven werknemers steeds minder vaak informatie op te slaan en te reproduceren, of repeterende handelingen uit te voeren. Bepaalde basiskennis kan inderdaad het beste via formeel leren worden geleerd. Maar steeds vaker doen complexe vraagstukken op de werkvloer een beroep op overwegend informele leeractiviteiten (daar is geen cursus voor).

Leren binnen organisaties zal altijd formele en informele kenmerken hebben. Het is m.i. echter nog geen tijd voor herwaardering van formeel leren, zolang deze manier van leren wat betreft paradigma nog steeds dominant is.

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Bedankt voor dit blog.
    Ik had dit artikel graag een +1 willen geven, maar zie die knop nog niet op je typepad. Vervolgens wilde ik dat met je delen op Google+, maar daar zag ik dit blog niet als post staan. Toch geen bewuste Google boycot? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *