Universiteit Twente en Sakai

Een paar dagen geleden schreef ik over het SURF-seminar over Sakai. Ik gaf aan nog apart in te zullen gaan op de bijdrage van Wytze Koopal van de Universiteit Twente (UT). Bij dezen mijn impressie van Wytze’s bijdrage.

De UT gaat in de toekomst ‘wellicht’ in zee met deze elektronische leeromgeving en start daarom met een aantal pilots. De UT vindt sakai aantrekkelijk omdat Sakai ‘voor en door’ het onderwijs wordt ontwikkeld, het een stabiele en robuuste architectuur heeft, uit gaat van de service oriented architecture èn omdat een groot aantal, internationale, partners ‘achter’ Sakai staan. Verder is de UT bij Sakai uitgekomen omdat

  • studenten steeds meer initiatief nemen bij het samenstellen van hun leerpaden
  • de UT betere ondersteuning van open standaarden wenst
  • een elo ook groepswerk en samenwerking moet ondersteunen
  • er sprake moet zijn van betere gegevensuitwisseling en integratie van systemen
  • werkprocessen binnen de UT beter ondersteund moeten worden

Ik vind dit relevante overwegingen. Wel heb ik twijfels bij de wijze waarop Sakai op dit moment een service oriented architecture ondersteund.

Nadat de UT voorzichtig heeft ‘gekozen’ voor Sakai, is men een project ‘Campus Blend Using Sakai’ gestart (CBUS). In het kader van dit project worden onder meer de pilots uitgevoerd en samenwerking met anderen in de steigers gezet. De UT ziet in dit kader een aantal kansen en bedreigingen.

Kansen zijn onder meer:

  • Je kunt als instelling de ELO zelf bepalen en inrichten volgens de wensen vanuit het onderwijs.
  • Diverse opleidingen binnen de UT hebben concrete belangstelling om met Sakai te starten.
  • Aansluiting bij open standaarden.

Enkele bedreigingen zijn:

  • Tot nu toe lag het accent binnen de UT op desk research. Nu moet men het in de praktijk gaan waar maken.
  • De SOA benadering is vrij nieuw.
  • Als instelling heb je hoogwaardige kennis en kunde nodig om ontwikkelingsgericht met sakai aan de slag te gaan.
  • Er is onzekerheid over samenwerking op Nederlandse schaal.

Zie ook Wytze Koopal’s presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *