Vijf manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten

Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij.

De manieren zijn:

Gebruik technologieën voor samenwerking betekenisvol

Deze technologieën geven lerenden en docenten studenten ook een beeld van het samenwerkingsproces en van de output van alle groepen die participeren. Lerenden zien bijvoorbeeld dan bepaalde lerenden wel actief zijn als zij schriftelijk kunnen communiceren. Docenten krijgen meer zicht op betrokkenheid door het proces te monitoren en kunnen daarop inspelen. Feedback speelt dan een belangrijke rol bij het bevorderen van betrokkenheid.

Persoonlijk interpreteer ik de term ‘betekenisvol’ ook als: het gebruik van deze technologieën moet een bepaald doel dienen. Lerenden moeten weten waartoe zij de leertechnologie gebruiken en de leeractiviteit uitvoeren. Gebruik deze -en andere- technologie gericht, en niet als een soort trucje.

Zet student experts in voor ondersteuning bij leren en bij het gebruik van technologie

Je kunt meer ervaren lerenden gebruiken om andere lerenden te ondersteunen bij hun studie en bij het gebruik van leertechnologie. Dit kan bijdragen aan goede leerresultaten. Deze lerenden kunnen docenten ook helpen bij het gebruik van leertechnologie. Lerenden kunnen ingezet worden tijdens online spreekuren of om andere lerenden te herinneren aan bijeenkomsten. Verder kunnen zij bijvoorbeeld worden ingezet als moderator tijdens virtuele klas-sessies.

Gebruik back channels voor informele communicatie

Je kunt bijvoorbeeld chatfunctionaliteit permanent gebruiken voor het stellen van vragen en het inventariseren van ideeën. Deze manier van communiceren is laagdrempelig en sluit aan op de manier van communiceren die lerenden gewend zijn. Chat stelt docenten in staat om minder formeel te communiceren. Je wordt er meer benaderbaar door, stellen de auteurs. Je kunt ook instructievideo’s gebruiken en deze synchroon afspelen waarbij jij als docent tegelijkertijd kunt chatten met lerenden. Je kunt bijvoorbeeld zelf ook kritische vragen stellen bij die video’s.  Back channels moeten doelgericht worden ingezet, waarbij gebruik wordt gemaakt van inclusieve en respectvolle communicatierichtlijnen.

Gebruik break-out rooms voor samenwerkend leren

Je kunt break-out room sessies op verschillende momenten tijdens een virtuele klas-sessie en voor verschillende doelen gebruiken (o.a. voorkennis activeren, verwerkingsactiviteit, afronding). Docenten kunnen subgroepen wisselend bezoeken. Ik heb eerder geschreven over opdrachten binnen break-out rooms.

Nota bene: ik hoor ook weleens dat lerenden klagen over ‘break-out room vermoeidheid’. Wissel break-out rooms af met plenaire activiteiten en wissel synchroon online leren af met asynchroon online leren. Break-out room sessies moeten ook betekenisvol zijn.

Aanvullende opnamen voor een verruimde leeromgeving

Het is belangrijk om betrokkenheid buiten de reguliere contacturen te bevorderen. Dat kan bijvoorbeeld door virtuele klas-sessies op te nemen. Lerenden zijn niet altijd in staat, bijvoorbeeld vanwege technische problemen, een live online sessie bij te wonen. Het opnemen van deze sessies is ook erg eenvoudig. Dit leidt volgens de auteurs niet tot minder aanwezigheid tijdens deze sessies.

Het is daarbij wel van belang om lerenden bewust te maken van deze aanvullende opnames. Maak ook gebruik van tools die jou in staat stellen om de video’s in segmenten onder te verdelen en om transcriptieteksten eraan toe te voegen. Lerenden geven er de voorkeur aan om video’s in kleine brokken te bekijken. Verder is het aan te raden om deze video’s interactief te maken, bijvoorbeeld door deze verrijken met vragen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Het zijn wel nuttige tips, maar gaan wat mij betreft niet over betrokkenheid. Deze auteurs missen de clue van waar een goed ontwerp om draait.

    Betrokkenheid kun je uiteenrafelen in emotionele, cognitieve en behaviour (fredericks) – dus hoe zorg je voor cognitieve uitdaging en emotionele betrokkenheid? Sluit aan bij waar mensen nieuwsgierig naar zijn bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.