Vijf ontwikkelingen op het gebied van corporate learning

Technologische ontwikkelingen maken nieuwe vormen van leren en ontwikkelen mogelijk. In deze blogpost vat ik vijf ontwikkelingen samen.

Paxton Riter is CEO van een bedrijf dat zich bezig houdt met instructional design. Hij signaleert de volgende vijf trends die mogelijk worden gemaakt door nieuwe technologieën.

  1. Dankzij het analyseren van big data is het mogelijk om vaardigheden van lerenden beter in kaart te brengen en ook zogenaamde ‘skills gaps’ te identificeren om daar vervolgens met leertrajecten om in te spelen. LinkedIn Learning geeft bijvoorbeeld aanbevelingen voor cursussen op basis van je beroep en bekwaamheden van mensen die een vergelijkbare professie hebben. Riter heeft het hierbij dus over cursussen. Ik denk zelf dat meer gepersonaliseerd leren uit veel kleinere leereenheden zal bestaan.
  2. Bedrijven beschikken over nieuwe platforms die gebruik maken van croud sourcing, waarbij medewerkers automatisch in contact komen met interne experts om via zogenaamde ‘learning sprints’ aan ideeën te werken. Ook worden interactieve simulaties binnen online cursussen gebruikt om het geleerde actief te verwerken.
  3. Dankzij de samenwerking van bedrijven met onderwijsinstellingen hebben werknemers toegang tot online programma’s waarmee zij aantrekkelijker worden voor werkgevers.
  4. Nieuwe technologieën beïnvloeden eveneens instructional design. Op basis van inzichten dankzij analyses van data over de leerprestaties van een individu, worden interactieve en adaptieve cursussen ontwikkeld die meer relevant en gepersonaliseerd zijn. Riter spreekt daarbij van Learner-experience design.
  5. Er vindt in toenemende mate ‘unbundling’ van het leren plaats. Dat betekent dat bedrijven en de werknemers gebruik maken van kleinere leereenheden die via digitale ‘credentials’ gewaardeerd worden. Deze leereenheden worden door diverse aanbieders aangeboden. Volgens Riter hebben individuen hierdoor meer invloed op de inhoud van hun leertrajecten. Werkgevers hebben ook meer controle op programma’s en platforms. De trajecten zijn ook veel compacter en meer gefocust op specifieke vaardigheden. Riter gaat niet in op de complexiteit van het bewaken van samenhang. Ook zal duidelijk zijn dat het hierbij vooral zal gaan om beroepsvaardigheden en niet om integrale beroepsvorming.

Als je naar deze ontwikkelingen kijkt, dan zie je m.i. duidelijke paralellen met trends in het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.